Przewoźnicy intermodalni zamawiają lokomotywy
PCC Intermodal, Lotos Kolej i PKP Cargo szukają dostawców elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Zamówienia te są realizacją projektów, które otrzymały dofinansowanie z funduszy unijnych.

W ramach podpisanych w 2018 r. umów operatorów intermodalnych i przewoźników kolejowych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przewidziano również dofinansowanie zakupu nowych lokomotyw, które maja ciągnąć pociągi intermodalne. Trzech przewoźników obecnie prowadzi postępowania przetargowe na dostawę taboru.
PCC Intermodal chce kupić 7 sztuk nowych, czteroosiowych, wielosystemowych, dwukabinowych lokmotyw elektrycznych. Pojazdy te mają być dostosowane do zasilania w systemach 3 kV DC i 15 kV AC i mieć homologację pozwalającą na eksploatację na polskiej i niemieckiej sieci kolejowej. Zamówienie to jest dość nietypowe, gdyż obecnie oferowane lokomotywy wielosystemowe najczęściej przystosowane są do trzech rodzajów zasilania. Dostawa pojazdów ma się rozpocząć w I półroczu 2021.
PCC Intermodal otrzymał 89,4 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na zakup lokomotyw i platform kolejowych do obsługi przewozów intermodalnych na terenie polski i UE. PCC Intermodal planował także zakup lokomotyw manewrowych, jednak jak poinformowała spółka postępowanie zostało anulowane z powodu przekroczenia kosztorysu przez ofertę.
PKP Cargo z kolei zamawia 5 lokomotyw dostosowanych do zasilania w trzech systemach – oprócz polskiego i niemieckiego także 25 kV DC obowiązującego m.in w Czechach. Dostawa lokomotyw ma się rozpocząć w 2022 r. PKP Cargo zawarło w listopadzie 2018 umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewozów intermodalnych”. Wartoś dotacji z POiŚ wynosi 92,4 mln zł.
PKP Cargo realizuje także największe zamówienie taborowe na wagony podkontenerowe – dostawcami 936 platform są Tatravagonka i Wagony Świdnica.
Trzeci przetarg ogłosił Lotos Kolej, który chce kupić jedną trójsystemową lokomotywę trójsystemową. Wszystkie zamawiane przez przewoźników pojazdy maja być pojazdami nowoczesnymi wyposażonymi w ETCS.