Partnerzy portalu

Pociągi kontenerowe na trasie Chiny – Europa przejmują cargo lotnicze

Przewozy towarów w kontenerach koleją między Chinami a Europą osiągnęły w kwietniu miesięczny rekord. Bezpośrednim powodem jest duży popyt na środki ochrony zdrowia, w związku z pandemią koronawirusa oraz na przesyłki pocztowe, a pośrednim – zakłócenia w transporcie lotniczym.

Zdjęcie: Holger Schué / Pixabay

Według danych China State Railway Group, w kwietniu wysłano do Europy 979 składów pociągów blokowych, tj. o 46 proc. więcej w porównaniach rok do roku. Przewiozły one towary łącznie – w przeliczeniu na standardowej wielkości kontenery 20-sto stopowe – w 88 tys. TEU.

W okresie od stycznia do końca kwietnia 2020 r. CSRG odprawiła do Europy łącznie 2920 pociągów kontenerowych (o 24 proc. więcej w porównaniach rdr), którymi przetransportowano towary w 262 tys. TEU (wzrost o 27 proc. rdr).

Operatorzy pocztowi w Europie zaczęli korzystać w większym stopniu z pociągów towarowych odprawianych z Chin, aby pomóc usunąć ogromne zaległości w dostawach przesyłek. Każdy pociąg blokowy China Post CR Express przewozi około 300 ton poczty i jest owocem współpracy między spółkami: China Post, Poczta Litwa, Poczta Polska i przewoźników kolejowych. Transit time trwa od 12 do 14 dni.  Gros pocztowych pociągów kontenerowych kończy trasę na Litwie i w Polsce. Przesyłki są następnie transportowane ciężarówkami do ponad 30 krajach w całej Europie.

Przypomnijmy, że od marca o 95 proc. zmalały loty samolotów pasażerskich, które wcześniej używane były także do transportu przesyłek pocztowych, które w ok. 25 – 30 proc. generują e-handel. Natomiast w warunkach pandemii, rośnie popyt na zakupy w Internecie i przesyłki transgraniczne.

Na początku bm. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) i Powszechny Związek Pocztowy (UPU) poinformowały, że „dostępna pojemność samolotów (głównie frachtowców) do przewozu transgranicznych przesyłek pocztowych jest obecnie niewystarczająca” i wezwały rządy do zwiększenia działań „na rzecz wspierania przepływu poczty drogą powietrzną podczas kryzysu covid-19”.
Niewątpliwie, zaczęły też dostrzegać w kolei rosnące zagrożenie konkurencyjne.

Innym aspektem sprawy jest to, że Chiny wykorzystują nowe okoliczności do podkreślenia roli Nowego Jedwabnego Szlaku (zwanego też Pasem i Drogą). „Stabilna eksploatacja pociągów towarowych między Chinami a Europą pozostaje niezawodnym kanałem transportowym łączącym oba regiony i kraje zaangażowane w inicjatywę Pasa i Drogi (One Belt and Road), dowodząc jej strategiczną wartość dla międzynarodowego łańcucha dostaw, w obliczu eskalacji sytuacji nowego wybuchu koronawirusa na całym świecie” – podkreśliła spółka w komunikacie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close