Pociągi kontenerowe na trasie Chiny – Europa przejmują cargo lotnicze
Przewozy towarów w kontenerach koleją między Chinami a Europą osiągnęły w kwietniu miesięczny rekord. Bezpośrednim powodem jest duży popyt na środki ochrony zdrowia, w związku z pandemią koronawirusa oraz na przesyłki pocztowe, a pośrednim – zakłócenia w transporcie lotniczym.
Według danych China State Railway Group, w kwietniu wysłano do Europy 979 składów pociągów blokowych, tj. o 46 proc. więcej w porównaniach rok do roku. Przewiozły one towary łącznie – w przeliczeniu na standardowej wielkości kontenery 20-sto stopowe – w 88 tys. TEU.
W okresie od stycznia do końca kwietnia 2020 r. CSRG odprawiła do Europy łącznie 2920 pociągów kontenerowych (o 24 proc. więcej w porównaniach rdr), którymi przetransportowano towary w 262 tys. TEU (wzrost o 27 proc. rdr).
Operatorzy pocztowi w Europie zaczęli korzystać w większym stopniu z pociągów towarowych odprawianych z Chin, aby pomóc usunąć ogromne zaległości w dostawach przesyłek. Każdy pociąg blokowy China Post CR Express przewozi około 300 ton poczty i jest owocem współpracy między spółkami: China Post, Poczta Litwa, Poczta Polska i przewoźników kolejowych. Transit time trwa od 12 do 14 dni. Gros pocztowych pociągów kontenerowych kończy trasę na Litwie i w Polsce. Przesyłki są następnie transportowane ciężarówkami do ponad 30 krajach w całej Europie.
Przypomnijmy, że od marca o 95 proc. zmalały loty samolotów pasażerskich, które wcześniej używane były także do transportu przesyłek pocztowych, które w ok. 25 – 30 proc. generują e-handel. Natomiast w warunkach pandemii, rośnie popyt na zakupy w Internecie i przesyłki transgraniczne.
Na początku bm. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) i Powszechny Związek Pocztowy (UPU) poinformowały, że „dostępna pojemność samolotów (głównie frachtowców) do przewozu transgranicznych przesyłek pocztowych jest obecnie niewystarczająca” i wezwały rządy do zwiększenia działań „na rzecz wspierania przepływu poczty drogą powietrzną podczas kryzysu covid-19”.
Niewątpliwie, zaczęły też dostrzegać w kolei rosnące zagrożenie konkurencyjne.
Innym aspektem sprawy jest to, że Chiny wykorzystują nowe okoliczności do podkreślenia roli Nowego Jedwabnego Szlaku (zwanego też Pasem i Drogą). „Stabilna eksploatacja pociągów towarowych między Chinami a Europą pozostaje niezawodnym kanałem transportowym łączącym oba regiony i kraje zaangażowane w inicjatywę Pasa i Drogi (One Belt and Road), dowodząc jej strategiczną wartość dla międzynarodowego łańcucha dostaw, w obliczu eskalacji sytuacji nowego wybuchu koronawirusa na całym świecie” – podkreśliła spółka w komunikacie.