KE zaproponowała mechanizm wsparcia dla kolei towarowej
Komisja Europejska wysłała list do branży transportowej, który jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez stowarzyszenia przedsiębiorców. KE przygotowuje mechanizmy zabezpieczenia płynności finansowej przewoźników towarowych.

Na początku kwietnia Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej (EFRA) zwróciło się z apelem do Komisji Europejskiej o zastosowanie przepisów, które pozwolą państwom członkowskim wesprzeć branżę transportową w obliczu kryzysu. EFRA apeluj m.in. o o zawieszenie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, przesunięcie opłat za energię elektryczną, rezygnację z opłat za późne anulowanie tras i zapewnienie przepustowości sieci kolejowej.
— Na obecnym etapie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19 transport kolejowych odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu przepływu towarów i kontynuowaniu operacji łańcuchów dostaw w Unii Europejskiej jednak cierpi z powodu znaczącego spadku w wielkości przewozów. Przedsięwzięcia kolei poddane są wyraźnej presji finansowej, a niektórzy przewoźnicy stoją w obliczu ryzyka bankructwa z powodu czasowego braku płynności finansowej — napisano w liście KE.
Komisja Europejska proponuje uruchomienie mechanizmów wsparcia dla branży, które zapewnią płynność finansową przedsiębiorstw. 3 kwietnia 2020 zaproponowano Tymczasowe Ramy Wsparcia Publicznego, które mogą być wdrożone przez kraje członkowskiej. Legislacja pozwoli na czas kryzysu zliberalizować obowiązujące z UE przepisy dot. pomocy publicznej.
Wsparcie dla firm
W ramach zaproponowanego mechanizmy państwa członkowskie będą mogły udzielić firmom wsparcia w wysokości do 800 tys. euro, przyznać nieoprocentowane pożyczki oraz udzielić tzw. pomocy de minimis. Możliwe będzie także dofinansowanie wynagrodzeń, zawieszenie płatności podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.
Działające w ramach KE Dyrekcja Transportu i Dyrekcja ds. Konkurencyjności przygotowują plan obniżenia stawek płat za dostęp do infrastruktury i innych opłat ponoszonych przez branżę logistyczną. — Jeżeli taki środek przyznany przedsiębiorstwom kolejowym nie prowadzi do zakłóceń konkurencji w sektorze, mógłby stanowić dozwoloną pomoc zgodnie z wytycznymi kolejowymi. Zapraszamy do kontaktu z DG ds. Konkurencji w celu omówienia wszelkich planów. Takie środki będą traktowane priorytetowo — napisano w liście Komisji Europejskiej.
Jednym z rozważanych mechanizmów jest także wprowadzenie kontraktów publicznych na zapewnienie ciągłości działania łańcuchów logistycznych w kluczowych obszarach przewozu ładunków. Takie kontrakty byłyby wzorowane na umowach na świadczenie tzw. usługi publiczne stosowane w transporcie pasażerskim. Wprowadzenie takiego mechanizmu jest jednak procesem wymagającym zmian w legislacji, które zapewnią m.in. zabezpieczenie przed zawyżonymi dotacjami i zachowanie zasad konkurencyjności.