Prof. Jacyna: Stworzyliśmy pracownię, która jest nowością w skali europejskiej
Na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej stworzono pracownię wyposażoną w unikatową makietę kolejową z terminalami intermodalnymi. Studenci mogą tutaj poznać systemy informatyczne wykorzystywane na kolei. O znaczeniu pracowni rozmawiamy z dziekan Wydziału prof. dr hab. inż Marianną Jacyną.
Zobacz także: Prof. Jacyna, Politechnika Warszawska: Zbudowaliśmy makietę terminali intermodalnych
Prof. Jacyna: Makieta kolejki i terminali pozwala poznać rzeczywiste systemy kolei
Jakie oprogramowanie jest wykorzystywane w pracowni na Wydziale Transportu?
W naszej pracowni, oprócz warstwy sprzętowej, studenci mogą zapoznać się także z oprogramowaniem używanym przez spółki kolejowe, takie jak PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przez innych zarządców infrastruktury oraz większość przewoźników kolejowych w Polsce. Do sterowania ruchem pociągów wykorzystujemy taki sam system z jakiego korzysta na co dzień Metro Warszawskie.
Co ważne studenci mogą zapoznać się ze specjalistycznym oprogramowaniem do zarządzania pracą drużyn trakcyjnych, oprogramowaniem do sprzedaży biletów, a także innymi specjalistycznymi aplikacjami o różnych zastosowaniach na kolei. Podczas zajęć analizują problemy dotyczące ruchu kolejowego i pracy terminala intermodalnego, konstruowania rozkładu jazdy, zarządzania flotą oraz terminalem kontenerowym, ewidencjonowania pracy eksploatacyjnej.
Wszystkie te rzeczy tworzą kompletny system kolejowy w skali pozwalającej na objęcie go wzrokiem i przez to całościowy wgląd w sytuację, którego nie da się uzyskać w rzeczywistości. Dzięki temu studenci mają możliwość poznania rzeczywistej specyfiki prowadzenia ruchu kolejowego oraz zasad i reguł funkcjonowania kolei.
Mogę powiedzieć, że jest to nowość w skali nie tylko krajowej, ale i europejskiej. Przyznają to nasi goście – praktycy i akademicy z różnych krajów odwiedzający nasz Wydział. Zrealizowany przez Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki (do 2017 Zakład Logistyki i Systemów Transportowych) pomysł spodobał się także innym uczelniom kształcącym na kierunku transport i powielają one nasze rozwiązania – np. Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej w tym roku otworzył wzorowane na naszym – laboratorium organizacji ruchu kolejowego (nawet wykonawcą była ta sama firma co u nas – Rail-Mil Computers).
Jak duże jest zainteresowanie studentów specjalnościami kolejowymi?
Analiza profilu kandydatów na studentów Wydziału Transportu wskazuje, że istnieje duże zainteresowanie specjalnościami kolejowymi, także na studiach niestacjonarnych (zaocznych). Może to wynikać z pewnego rodzaju renesansu kolei w Polsce. Niedawno uruchomiliśmy wspólnie z Wydziałem Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej nowy kierunek studiów „Budowa i eksploatacji infrastruktury transportu szynowego”, właśnie po to, aby na czas reagować na rosnące zapotrzebowanie rynku pracy na inżynierów kolei. Specjaliści z zakresu realizacji ruchu kolejowego i budowy infrastruktury kolejowej zawsze znajdą pracę.
Współpracujemy także z różnymi podmiotami gospodarczymi, takimi jak Rail-Mil Computers (główny wykonawca makiety), z którym aktualnie prowadzimy wspólny projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej dotyczący oprogramowania dla autonomicznego pojazdu metra. Nasze pomysły są obecnie testowane na rzeczywistym taborze. Współpracujemy też z firmą Oltis, z którą prowadzimy istotny z naszego punktu widzenia projekt pn. „EPLOS – Europejski Portal Usług Logistycznych” finansowany również z funduszy europejskich. Dzięki temu rozwinęła się współpraca naszych naukowców z firmami i uczelniami zagranicznym. Realizujemy też wiele projektów we współpracy z PKP PLK, PKP Intercity, Kolejami Mazowieckimi i ośrodkami certyfikacji. Posiadamy również laboratorium – symulator ruchu pojazdów kolejowych. Projekt ten mogliśmy zrealizować dzięki środkom z Ministerstwa. . Dzięki symulatorowi możemy prowadzić prowadzić między innymi analizy autonomizacji pojazdów szynowych.
W jakich projektach bierze udział Wydział Transportu?
W przyszłości czeka nas wiele wyzwań badawczych związanych z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego, między innymi związanych z organizacją ruchu kolejowego. Kształcimy i będziemy kształcić studentów, którzy będą pracowali przy tej inwestycji. Będziemy także prowadzili badania związane z uruchomieniem przewozów w ramach Kolei Dużych Prędkości łączącej CPK z dużymi ośrodkami miejskimi. Uczestniczymy też w projekcie Hyperloop. Jak widać Wydział Transportu Politechniki Warszawski jest obecny wszędzie tam, gdzie pojawiają się innowacje w komunikacji oraz zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów.