Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Prof. Jacyna, Politechnika Warszawska: Zbudowaliśmy makietę terminali intermodalnych

Na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej zbudowano pierwszą w Polsce makietę kolejową z odzworowaniem terminali intermodalnych. Nowoczesna pracownia oferuje studentom możliwość zapoznania się z specyfiką branży przewozów kombinowanych. O tym jakie znaczenie ma nowa makieta w procesie dydaktycznym rozmawiamy z Dziekan Wydziału prof. dr hab. inż. Marianną Jacyną.

Jak wyglądały przygotowania do budowy makiety kolejowej z terminalami przeładunkowymi na Politechnice Warszawskiej?

Przed 2000 r. na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej istniała duża makieta kolejowa wyposażona w odpowiadające tamtym czasom urządzenia zapowiadania ruchu pociągów oraz sterowania ruchem kolejowym: m.in. urządzenia do prowadzenia ruchu na podstawie zapowiadania telefonicznego i przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Były również urządzenia mechaniczne, dzięki którym studenci mogli zobaczyć, jak jest prowadzony ruch na kolei (fot.).

Odtworzenie makiety kolejowej  było dla mnie jednym z głównych celów działania od momentu, kiedy w 2006 roku objęłam kierownictwo Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych (obecnie Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki). Mając w pamięci moje dobre doświadczenia z pracy dydaktycznej na tamtej makiecie przedstawiłam swój pomysł zespołowi koleżankom  i kolegom z Zakładu. Został on, ku mojej radości, przyjęty z entuzjazmem. Doskonałą okazją do jego realizacji była budowa Nowego Skrzydła gmachu Wydziału Transportu, która zakończyła się w 2015 roku. W nowym skrzydle mieści szereg nowych laboratoriów, a w jednym z nich jedna z największych w Europie makiet kolejowych z terminalem intermodalnym. Głównym wykonawcą mojego pomysłu i zaproponowanej przeze mnie koncepcji oraz autorem projektu technicznego makiety jest dr inż. Piotr Gołębiowski, pracownik naszego Zakładu. 

Skąd pomysł na stworzenie makiety terminalu intermodalnego?

Decyzja o budowie makiety kolejowej pociągnęła za sobą także decyzję o włączeniu do niej makiet terminali przeładunkowych. Razem z dr. inż. Piotrem Gołębiowskim uznaliśmy, że odtworzenie terminali przeładunkowych jest niezbędne z punktu widzenia nauczania na kierunku transport i wymogów rynku, a technicznie jak najbardziej wykonalne. Tym bardziej, że taką makietę terminala widziałam u jednego z europejskich operatorów transportu intermodalnego przy okazji seminarium wyjazdowego Polskiego Towarzystwa Logistycznego. Makieta laboratoryjna odwzorowuje trzy terminale przeładunkowe dla jednostek intermodalnych i masowych, które wyposażone są w system KONTI do zarządzania pracą na terminalu intermodalnym. Suwnice na tych terminalach są ruchome i w pełni funkcjonalne w swojej skali. Terminale te, chociaż nie są duże, pozwalają na odwzorowanie procesów w nich zachodzących i, co istotne, zachowana jest skala wielkości poszczególnych obiektów w stosunku do torów kolejowych.

Jakie korzyści dla studentów i pracowników przyniosło zabudowanie makiety?

Koncepcja nowej makiety kolejowej jest dużo doskonalszym rozwinięciem jej poprzedniczki. W naszym zamyśle miała ona pokazać to, co najnowocześniejsze nie tylko na kolei, ale także w sposobie nauczania w tym obszarze. Dzięki współpracy z firmami rynku kolejowego udało nam się odwzorować w skali mikro rzeczywisty system kolejowy z najnowszymi urządzeniami i systemami kierowania oraz nadzorowania ruchu. Zainstalowane są na niej rzeczywiste urządzenia sterowania ruchem kolejowym, semafory, bocznice, nastawnie kolei normalnotorowej i wąskotorowej w skali mikro. 

Makieta kolejowa zajmuje powierzchnię blisko 25m2 i składa się ze 150 m torów, 120 rozjazdów oraz 320 semaforów, zawiera 6 linii normalnotorowych, normalnotorową bocznicę do terminala transportu intermodalnego oraz jedną linię wąskotorową. Pojazdy wyposażone są w kamery a prowadzenie ruchu może odbywać się z wykorzystaniem tabletów i smartfonów.

Zaimplementowany system pozwala zarówno na sterowanie miejscowe jak i sterowanie zdalne co jest zgodne z dzisiejszymi trendami rozwoju polskiej sieci kolejowej i wprowadzaniem Liniowych Centrów Sterowania, ponadto umożliwia przekazywanie informacji o pociągu pomiędzy sąsiednimi posterunkami ruchu. Dodatkowo system ten umożliwia generowanie usterek, które mogą wystąpić w rzeczywistym systemie transportu kolejowego, co zdecydowanie utrudnia zadanie studentów dotyczące prowadzenia ruchu kolejowego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close