Partnerzy portalu

Branża kolejowa apeluje o objęcie transportu szynowego „tarczą antykryzysową”

Organizacje branżowe skupiające przedsiębiorstwa z sektora transportu kolejowego zwróciły się z apelem do rządu o objęcie kolei działaniami osłonowymi w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej”. Przedsiębiorstwa obawiają się skutków recesji.

fot. PKP Cargo

Propozycje Tarczy Antykryzysowej czyli działań, które mają wesprzeć przesiębiorstwa, które dotyka kryzys gospodarczy spowodowany restrykcjami sanitarnymi, ograniczeniem możliwości poruszania się, przestojami w pracy fabryk zostały przedstawione przez premiera Mateusza Morawieckiego 27 marca.

Przedstawiciele branży kolejowej zwrócili uwagę, że propozycje rządowe nie uwzględniają specyfiki transportu szynowego, który jako jeden z pierwszych sektorów gospodarki dotkniętych został kryzysem. W marcu zawieszono większość przewozów pasażerskich, a ograniczony ruch pociągów pośrednio odbija się na finansach spółek PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka. Spadek produkcji przemysłowej, który według prognoz analityków może nastąpić w najbliższych miesiącach spowoduje także zmniejszenie przewozów towarowych. Na transport intermodalny negatywny wpływ będzie mieć zamknięcie sklepów oraz wzrost bezrobocia w Europie co spowoduje zmniejszenie wolumenu handlu międzynarodowego. 

— Sytuacja kryzysowa branży (masowe ograniczenie przewozów) wymaga możliwie szybkiego uruchomienia instrumentów niwelujących negatywne skutki gospodarcze pandemii COVID19. Transport kolejowy jest w polskich warunkach kluczowym środkiem dla przemieszczania się obywateli, w szczególności w relacjach lokalnych oraz w łańcuchach dostaw dla przemysłu, energetyki i budownictwa. Załamanie przewozów kolejowych może mieć bardzo negatywny wpływ na wyniki gospodarcze a także sytuację obywateli — napisano w liście otwartym stowarzyszeń branżowych. 

— Jesteśmy zaniepokojeni epidemią koronawirusa, która uderzy w polską i europejską gospodarkę. Może mieć to przełożenie także na naszą branżę. Z uwagi na dynamicznie zmieniające się otoczenie, nie można w sposób precyzyjny określić jaki to będzie wpływ — powiedział na e-konferencji prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Przedstawiciele sektora kolejowego zaproponowali kilka rozwiązań, które mogłyby wesprzeć przedsiębiorstwa w czasie kryzysu. Pierwszym postulatem jest wprowadzenie zawieszenia opłat rezerwacyjnych – które są ponoszone w przypadku rezygnacji z przyznanej przepustowości. Krok ten jest konieczny w związku z dużą liczbą przymusowych rezygnacji z rezerwacji. 

Istotnym postulatem jest też zmniejszenie a w minimalnym wariancie prolongatę w roku 2020 opłat za dostęp do infrastruktury, które skompensowałoby w części problemy finansowe, w pierwszym rzędzie poprzez objęcie dotacją występujących u zarządcy infrastruktury kosztów stałych, w tym utrzymania służb ruchu, których stan jest i powinien być zachowany pomimo czasowego zmniejszenia pracy eksploatacyjnej.

— Istnieje realne ryzyko, że w momencie zapadalności terminów płatności za realizowane obecnie przewozy przewoźnicy kolejowi nie będą terminowo otrzymywali zapłaty. W przypadku wielu przewoźników kolejowych może to skutkować brakiem płynności i koniecznością natychmiastowego wstrzymania operacji kolejowych — uzasadniono propozycję w liście. 

Zaproponowano również rozszerzenie ogólnych przepisów antykryzysowych umożliwiających skompensowanie trudności i podtrzymanie potencjału oraz zatrudnienia fachowego personelu i zmniejszenia skali redukcji transportu publicznego. W odniesieniu do sytuacji zarządcy infrastruktury organizacje proponują przyjęcie korekt budżetu o wsparciu finansowym dla narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej Polskie Linie Kolejowe PKP SA, które redukowałyby straty poniesione w związku z prolongatą/obniżką opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Sygnatariusze zaproponowali też szereg zmian w zakresie fakturowania i wypłacania wynagrodzenia wykonawcom inwestycji kolejowych, które nie obciążą Skarbu Państwa, a które poprawią płynność finansową branży budowlanej. Wsród propozycji jest zmniejszenie kwot minimalnych PŚP/faktur upoważniających do fakturowania i obowiązkowe odbiory/fakturowanie dwa razy w miesiącu. Inne propozycje dotyczą kwestii takich jak obowiązkowe badania i szkolenia pracowników kolei, które obecnie nie mogą być realizowane. Proponowane rozwiązania pozwolą na przesunięcie tych obowiązków na okres po epidemii.

Pod listem otwartym do rządu podpisały się następujące organizacje: Forum Kolejowe Railway Business Forum (RBF), Fundacja ProKolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych, Instytut Spraw Obywatelskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close