Branża kolejowa apeluje o objęcie transportu szynowego „tarczą antykryzysową”
Organizacje branżowe skupiające przedsiębiorstwa z sektora transportu kolejowego zwróciły się z apelem do rządu o objęcie kolei działaniami osłonowymi w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej”. Przedsiębiorstwa obawiają się skutków recesji.
Propozycje Tarczy Antykryzysowej czyli działań, które mają wesprzeć przesiębiorstwa, które dotyka kryzys gospodarczy spowodowany restrykcjami sanitarnymi, ograniczeniem możliwości poruszania się, przestojami w pracy fabryk zostały przedstawione przez premiera Mateusza Morawieckiego 27 marca.
Przedstawiciele branży kolejowej zwrócili uwagę, że propozycje rządowe nie uwzględniają specyfiki transportu szynowego, który jako jeden z pierwszych sektorów gospodarki dotkniętych został kryzysem. W marcu zawieszono większość przewozów pasażerskich, a ograniczony ruch pociągów pośrednio odbija się na finansach spółek PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka. Spadek produkcji przemysłowej, który według prognoz analityków może nastąpić w najbliższych miesiącach spowoduje także zmniejszenie przewozów towarowych. Na transport intermodalny negatywny wpływ będzie mieć zamknięcie sklepów oraz wzrost bezrobocia w Europie co spowoduje zmniejszenie wolumenu handlu międzynarodowego.
— Sytuacja kryzysowa branży (masowe ograniczenie przewozów) wymaga możliwie szybkiego uruchomienia instrumentów niwelujących negatywne skutki gospodarcze pandemii COVID19. Transport kolejowy jest w polskich warunkach kluczowym środkiem dla przemieszczania się obywateli, w szczególności w relacjach lokalnych oraz w łańcuchach dostaw dla przemysłu, energetyki i budownictwa. Załamanie przewozów kolejowych może mieć bardzo negatywny wpływ na wyniki gospodarcze a także sytuację obywateli — napisano w liście otwartym stowarzyszeń branżowych.
— Jesteśmy zaniepokojeni epidemią koronawirusa, która uderzy w polską i europejską gospodarkę. Może mieć to przełożenie także na naszą branżę. Z uwagi na dynamicznie zmieniające się otoczenie, nie można w sposób precyzyjny określić jaki to będzie wpływ — powiedział na e-konferencji prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.
Przedstawiciele sektora kolejowego zaproponowali kilka rozwiązań, które mogłyby wesprzeć przedsiębiorstwa w czasie kryzysu. Pierwszym postulatem jest wprowadzenie zawieszenia opłat rezerwacyjnych – które są ponoszone w przypadku rezygnacji z przyznanej przepustowości. Krok ten jest konieczny w związku z dużą liczbą przymusowych rezygnacji z rezerwacji.
Istotnym postulatem jest też zmniejszenie a w minimalnym wariancie prolongatę w roku 2020 opłat za dostęp do infrastruktury, które skompensowałoby w części problemy finansowe, w pierwszym rzędzie poprzez objęcie dotacją występujących u zarządcy infrastruktury kosztów stałych, w tym utrzymania służb ruchu, których stan jest i powinien być zachowany pomimo czasowego zmniejszenia pracy eksploatacyjnej.
— Istnieje realne ryzyko, że w momencie zapadalności terminów płatności za realizowane obecnie przewozy przewoźnicy kolejowi nie będą terminowo otrzymywali zapłaty. W przypadku wielu przewoźników kolejowych może to skutkować brakiem płynności i koniecznością natychmiastowego wstrzymania operacji kolejowych — uzasadniono propozycję w liście.
Zaproponowano również rozszerzenie ogólnych przepisów antykryzysowych umożliwiających skompensowanie trudności i podtrzymanie potencjału oraz zatrudnienia fachowego personelu i zmniejszenia skali redukcji transportu publicznego. W odniesieniu do sytuacji zarządcy infrastruktury organizacje proponują przyjęcie korekt budżetu o wsparciu finansowym dla narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej Polskie Linie Kolejowe PKP SA, które redukowałyby straty poniesione w związku z prolongatą/obniżką opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Sygnatariusze zaproponowali też szereg zmian w zakresie fakturowania i wypłacania wynagrodzenia wykonawcom inwestycji kolejowych, które nie obciążą Skarbu Państwa, a które poprawią płynność finansową branży budowlanej. Wsród propozycji jest zmniejszenie kwot minimalnych PŚP/faktur upoważniających do fakturowania i obowiązkowe odbiory/fakturowanie dwa razy w miesiącu. Inne propozycje dotyczą kwestii takich jak obowiązkowe badania i szkolenia pracowników kolei, które obecnie nie mogą być realizowane. Proponowane rozwiązania pozwolą na przesunięcie tych obowiązków na okres po epidemii.
Pod listem otwartym do rządu podpisały się następujące organizacje: Forum Kolejowe Railway Business Forum (RBF), Fundacja ProKolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych, Instytut Spraw Obywatelskich.