Partnerzy portalu

Branża logistyczna zaczyna reagować na dekoniunkturę

Spadające ceny paliw, kursy giełdowe spółek logistycznych oraz wskaźniki koniunktury w handlu wskazują, że nadchodzi trudny okres, z którym zmierzy się branża logistyczna. W najbliższych tygodniach poprawi się sytuacja w Azji lecz spada popyt na towary importowane w Europie i USA. 

branża logistyczna
fot. IntermodalNews.pl (ŁK)

Firma konsultingowa Drewry odnotowała, że wartość akcji największych notowanych na giełdzie operatorów terminali logistycznych spadła o 14% w porównaniu z marcem 2019. Od początku 2020 widoczny był także spadek wartości World Container Index, przygotowany w oparciu o stawki frachtu morskiego na 8 najważniejszych międzynarodowych szlakach. WCI spadł z poziomu 1800 dol. na początku roku do 1500 dol w połowie marca. Jednak po 15 marca widoczny jest niewielki wzrost indeksu, co może wynikać z poprawy sytuacji w Chinach. 

Warto też zauważyć, że stawki frachtu są ciągle nieco wyższe niż przez większość 2019 r. co może wynikać z wzrostu kosztów transportu spowodowanych koniecznością dostosowania się armatorów do dyrektywy siarkowej. Spadające ceny ropy naftowej i ewentualny spadek przewozów kontenerowych w dłuższej perspektywie mogą skutkować obniżeniem stawek frachtu. Ceny paliwa bunkrowego spadają od początku 2020 roku ale najgłębszy spadek do poziomu ok. 240 dol. za tonę nastąpił w marcu. Pod koniec 2019 r. tuż przed wejściem w życie IMO2020 tona paliwa kosztowała niemal 600 dol. 

Koniec kwarantanny w Hubei

20 marca przywrócono kursowanie pociągów towarowych z i do Wuhan. Po 25 marca chińskie władze zniosły większość ograniczeń w poruszaniu się w prowincji Hubei. Oznacza to także przywrócenie pracy w fabrykach i w związku z tym stopniowe odbudowanie eksportu. Miasto Wuhan pozostanie jednak zamknięte aż do 8 kwietnia. Przewozy na szlakach łączących Chiny z Europą osiągnęły w ubiegłym tygodniu poziom 90% wielkości pracy sprzed epidemii.

Jednak perspektywy dla całego światowego sektora logistycznego są niepewne w związku ryzykiem wystąpienia recesji. Z powodu epidemii wstrzymano handel w wielu krajach Europy, co z pewnością odbije się na przewozach intermodalnych. Wskaźnik koniunktury PMI dla strefy Euro spadł do rekordowo niskiego poziomu 31.4 punktów co oznacza zapowiedź głębokiego kryzysu gospodarczego. Najgorzej wygląda koniunktura w sektorze handlu i usług — bezpośrednio dotkniętych restrykcjami sanitarnymi. Nieco lepiej wygląda PMI dla przemysłu, ale i tu analitycy przewidują spowolnienie. Trudno przewidzieć jak sytuacja potoczy się w najbliższych miesiąca i jak zareaguje branża logistyczna. Nie wiadomo jak długo potrwa epidemia i jaki wpływ będą miały pakiety stymulujące gospodarkę zapowiadane przez rządy wielu państw. Analitycy Drewry prognozują, że wyjście z recesji nastąpi dopiero w 2021 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close