M. Antonowicz: Rośnie znaczenie usług okołoprzewozowych
Rynek przewozów intermodalnych zdominowały duże firmy posiadające terminale intermodalne pracujące w układzie sieciowym. Coraz większe znaczenie w logistyce mają natomiast usługi okołoprzewozowe – zauważa prof. Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.
Zobacz także: M. Antonowicz: Poprawmy dostępność infrastruktury transportu intermodalnego!
Jak winny kształtować się relacje między operatorami/spedytorami, przewoźnikami (lądowymi i morskimi) i terminalami portowymi, by sprostać oczekiwaniom załadowców?
Relacje z firmami biorącymi udział w budowaniu łańcuchów dostaw w przewozach towarowych powinny być partnerskie. Podstawowym celem współpracy między tymi firmami powinno być zagwarantowane obsługi klienta na jak najwyższym poziomie. Klienci przewozów intermodalnych oczekują kompleksowej obsługi o wysokiej jakości. Aby było to możliwe konieczną staje się pełna wymiana informacji o ładunku obsługiwanym przez poszczególne firmy. Coraz większe znaczenie odgrywają platformy informatyczne, w których klient na bieżąco może pozyskiwać informacje o procesie logistycznym. Współpraca w łańcuchach dostaw jest istotnym elementem wpływającym na ogólne koszty świadczonych usług.
Jakie modele biznesowe operowania przewozami intermodalnymi będą kształtować rynek intermodalny?
Podobnie jak w innych rodzajach usług logistycznych rynek przewozów intermodalnych zdominowały duże firmy posiadające terminale intermodalne pracujące w układzie sieciowym. Generatorami potoków ładunków w przewozach intermodalnych będą terminale portowe oraz duże terminale na granicy wschodniej obsługujące potoki ładunków pomiędzy Unią Europejską a krajami azjatyckimi z wykorzystaniem Nowego Jedwabnego Szlaku. Od tych terminali powinna rozchodzić się dobrze funkcjonująca sieć. Terminale pracujące w układzie sieciowym powinny być zarządzane przez jednego operatora, który – podobnie jak zarządca linii kolejowej – udostępniałby je wszystkim zainteresowanym przewoźnikom. Większe znaczenie będą miały usługi okołoprzewozowe, które będą świadczone obok obiektów przeładunkowych np. w magazynach i centrach logistycznych polegające miedzy innymi na składowaniu konfekcjonowaniu konsolidacji i dekonsolidacji towarów.
Rozwój, a zarazem specyfika przewozów intermodalnych, wskazuje na potrzebę odrębnego potraktowania tego segmentu ładunków, a modele biznesowe powinny zakładać integrację usług logistycznych np. na zasadach Fourth-Party Logistics (4PL) lub Fifth-Party Logistics (5PL).