Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

M. Antonowicz: Rośnie znaczenie usług okołoprzewozowych

Rynek przewozów intermodalnych zdominowały duże firmy posiadające terminale intermodalne pracujące w układzie sieciowym. Coraz większe znaczenie w logistyce mają natomiast usługi okołoprzewozowe  – zauważa prof. Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.

fot. PKP SA

Zobacz także: M. Antonowicz: Poprawmy dostępność infrastruktury transportu intermodalnego!

Jak winny kształtować się relacje między operatorami/spedytorami, przewoźnikami (lądowymi i morskimi) i terminalami portowymi, by sprostać oczekiwaniom załadowców?

Relacje z firmami biorącymi udział w budowaniu łańcuchów dostaw w przewozach towarowych powinny być partnerskie. Podstawowym celem współpracy między tymi firmami powinno być zagwarantowane obsługi klienta na jak najwyższym poziomie. Klienci przewozów intermodalnych oczekują kompleksowej obsługi o wysokiej jakości. Aby było to możliwe konieczną staje się pełna wymiana informacji o ładunku obsługiwanym przez poszczególne firmy. Coraz większe znaczenie odgrywają platformy informatyczne, w których klient na bieżąco może pozyskiwać informacje o procesie logistycznym. Współpraca w łańcuchach dostaw jest istotnym elementem wpływającym na ogólne koszty świadczonych usług.

Jakie modele biznesowe operowania przewozami intermodalnymi będą kształtować rynek intermodalny?

Podobnie jak w innych rodzajach usług logistycznych rynek przewozów intermodalnych zdominowały duże firmy posiadające terminale intermodalne pracujące w układzie sieciowym. Generatorami potoków ładunków w przewozach intermodalnych będą terminale portowe oraz duże terminale na granicy wschodniej obsługujące potoki ładunków pomiędzy Unią Europejską a krajami azjatyckimi z wykorzystaniem Nowego Jedwabnego Szlaku. Od tych terminali powinna rozchodzić się dobrze funkcjonująca sieć. Terminale pracujące w układzie sieciowym powinny być zarządzane przez jednego operatora,  który – podobnie jak zarządca linii kolejowej – udostępniałby je wszystkim zainteresowanym przewoźnikom. Większe znaczenie będą miały  usługi okołoprzewozowe, które będą świadczone obok obiektów przeładunkowych np. w magazynach i centrach logistycznych polegające miedzy innymi na składowaniu konfekcjonowaniu konsolidacji i dekonsolidacji towarów.

Rozwój, a zarazem specyfika przewozów intermodalnych, wskazuje na potrzebę odrębnego potraktowania tego segmentu ładunków, a modele biznesowe powinny zakładać integrację usług logistycznych np. na zasadach Fourth-Party Logistics (4PL) lub Fifth-Party Logistics (5PL).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close