Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W portach morskich mniejszy ruch niż przed rokiem

W najbliższych tygodniach można się spodziewać zmniejszenia wolumenu przeładunków w europejskich portach. Przedstawiciele branży zapewniają, że działania związane z epidemią nie wpływają znacząco na pracę terminali. 

fot. Port Hamburg

Z powodu restrykcji sanitarnych wprowadzonych w wielu krajach w celu zwalczenia pandemii koronawirusa w światowej gospodarce widoczne jest pogorszenie koniunktury. W pierwszej kolejności recesja widoczna stała się w Chinach. Liczba zawinięć do portu Szanghaj była w siódmym tygodniu 2020 r. mniejsza o 17% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 20 lutego przewoźnicy anulowali 21 rejsów na amerykańskim i azjatyckim transpacyficznym szlaku, co było bezpośrednim skutkiem zmniejszenia popytu na importowane towary w Chinach. Jeśli chodzi o połączenia Azja-Europa to poinformowano o 10 dodatkowych anulowanych rejsach, oprócz wcześniej zapowiadanych 51 odwołań wynikających z obchodów chińskiego nowego roku, co oznacza zmniejszenie wolumenu przewozów o 151 000 TEU — poinformował Moody’s. Według tej agencji spośród dużych armatorów transoceanicznych na zmniejszenie przychodów z powodu pandemii najbardziej narażony jest Maersk, gdyż ładunki z Chin stanowią 30% przewozów tej spółki. 

Pozytywną informacją płynącą z tego rynku natomiast jest fakt, że dzięki zdecydowanym działaniom udało się znacznie spowolnić rozprzestrzenianie się koronawirusa w Chinach, dzięki czemu stopniowo przywracana jest praca fabryk, centrów handlowych i możliwości poruszania się. W efekcie w ostatnich tygodniach wzrosła sprzedaż detaliczna, co może być początkiem wychodzenia z recesji. 

Ograniczenia w transporcie w Europie

W ostatnich tygodniach znacznie pogorszyła się natomiast koniunktura gospodarcza w Europie, która obecnie jest terenem restrykcji sanitarnych obejmujących ograniczenia w możliwości poruszania się osób. Choć nie dysponujemy jeszcze dokładnymi statystykami przeładunków to z portów zachodnioeuropejskich docierają sygnały że wolumen ładunków docierających z Azji w marcu prawdopodobnie będzie mniejszy niż rok wcześniej. Przy czym trzeba też podkreślić, że na sytuację portów nad Morzem Północnym w ostatnich tygodniach wpływ miały także złe warunki pogodowe, co spowodowało opóźnienia statków.

Niemieckie porty przywiązują dużą uwagę do bezpieczeństwa sanitarnego, ale restrykcje wprowadzone w związku z zwalczaniem epidemii w niewielkim stopniu wpływają na pracę terminali. — Port Hamburg jest dobrze przygotowany do rozwiązywania tego rodzaju problemów, dlatego sytuacja wraca do normy i port zrobi wszystko, by utrzymać łańcuchy dostaw — zapewnia Maciej Brzozowski, przedstawiciel Portu Hamburg w Polsce. 

Również i polskie porty wdrażają specjalne procedury bezpieczeństwa w związku z pandemią. Port Gdynia tymczasowo zamknął biuro przepustek, a terminal OTG wdrożył procedurę pomiaru temperatury u osób przekraczających posterunki kontrolne. Ponadto wdrożono zarówno w tym jak i pozostałym portach procedury związane z tymczasowym przywróceniem kontroli granicznej. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close