Partnerzy portalu

M. Antonowicz: Konieczna jest konteneryzacja różnych segmentów towarów

Kolejowy Jedwabny Szlak należy postrzegać jako ogromną szansą dla rozwoju polskich firm z sektora TSL, której wykorzystanie nie jest możliwe bez rozbudowy i modernizacji infrastruktury logistycznej, w tym zwłaszcza dróg kolejowych i samochodowych oraz multimodalnych terminali przeładunkowych współdziałających z magazynami i sortowniami — uważa Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.

fot. PKP SA

Czy przewozy intermodalne mają szanse bycia „lokomotywą” rozwoju przewozów kolejowych?

W ostatnim czasie można dostrzec bardzo dobrą dynamikę wzrostu w kolejowych przewozach intermodalnych, średni CAGR dla lat 2011-2019 to 18,2% w masie i 15,8% w wykonanej pracy przewozowej. Dobry wzrost w tym segmencie przewozów zawdzięczamy zarówno czynnikom zewnętrznym, do których możemy zaliczyć miedzy innymi rosnącą konteneryzację, znaczący wzrost przewozów jednostek intermodalnych pomiędzy krajami azjatyckimi a Europą, globalizację światowej produkcji czy promocję rozwoju przewozów intermodalnych przez Unię Europejską i idącymi za nią środkami finansowymi na rozwój tego segmentu przewozów. Również działania naszych władz przyczyniły się do ich rozwoju. 

W szeregu programów rozwoju transportu kolejowego podkreślano znaczenie tego segmentu przewozów. Przełożyło się to na konkretne działania realizowane przy wsparciu takich programów jak POIiŚ oraz RPO. Przy wykorzystaniu środków pomocowych wybudowano lub rozbudowano szereg terminali intermodalnych oraz dokonano zakupu taboru wagonowego i trakcyjnego. Wprowadzona została też ulga za dostęp do infrastruktury PKP PLK – obniżka stawki dla pociągów przewożących jednostki intermodalne wyniosła 25%. Jednak dla zachowania obecnego tempa rozwoju konieczny jest rozwój konteneryzacji różnych segmentów towarów, również z grupy niebezpiecznych objętych przepisami RID i ADR. Rozwój przewozów intermodalnych jest istotnym elementem wzrostu udziału przewozów kolejowych w rynku transportowym, jednak bez rozwoju usług z zakresu logistyki, transport kolejowy nie będzie konkurencyjny w stosunku do transportu samochodowego. Wskazane przesłanki pokazują, że transport intermodalny ma szanse stać się „lokomotywą” rozwoju towarowych przewozów kolejowych.

Jakie są perspektywy przewozów intermodalnych z portów morskich,  na Nowym Jedwabnym Szlaku i w relacjach wewnątrz unijnych?

Położenie geograficzne Polski pomiędzy Skandynawią a Europą Południową jest strategiczne z punktu widzenia szlaków transportowanych. Porty morskie należy postrzegać jako element systemu logistycznego, którego potencjał istotnie zależy od stopnia rozwoju infrastruktury logistycznej i jej jakości – tak od strony morza, jak i lądu. Kluczowa dla sprawnej obsługi przesyłek jednostek intermodalnych jest efektywność operacji logistycznych w porcie, w tym przeładunków portowo-kolejowych. Po okresie względnej stabilizacji wolumenów jednostek intermodalnych przeładowywanych w polskich portach w ostatnich kilku latach widoczna była wysoka dynamika ich wzrostu. Jednak dla utrzymania się tych tendencji konieczne jest przeprowadzenie dalszej rozbudowy i modernizacji istniejącej infrastruktury, zarówno w samych portach, jak i wewnątrz kraju, gdzie jest ona potrzebna, żeby stworzyć zaplecze umożliwiające znaczne zwiększenie przejmowania przez kolej przesyłek kontenerowych w relacjach z lokalizacjami oddalonymi od portów morskich. Docelowa sieć ogólnodostępnych terminali intermodalnych powinna, ponadto stanowić element systemu tzw. rozszerzonej przestrzeni portowej (ang. Extended Port Gateway), co pozwoliłoby na wprowadzenie zmian organizacyjnych w zakresie dostarczania lub odbioru jednostek ładunkowych w terminalach lądowych, zrównujących organizacyjno-prawnie tego rodzaju operacje z analogicznymi w portach morskich. Działania takie pozwalają wychodzić naprzeciw oczekiwaniom rynku wymagającego szybkich, niezawodnych i sprawnych przeładunków oraz obsługi administracyjnej procesów transportowych jednostek intermodalnych

Kolejowy Jedwabny Szlak należy postrzegać jako ogromną szansą dla rozwoju polskich firm z sektora TSL, której wykorzystanie nie jest możliwe bez rozbudowy i modernizacji infrastruktury logistycznej, w tym zwłaszcza dróg kolejowych i samochodowych oraz multimodalnych terminali przeładunkowych współdziałających z magazynami i sortowniami.

Jakie działania podejmuje w tym zakresie PKP SA?

PKP SA podejmuje działania ukierunkowane na zachęcenie gestorów ładunków w wymianie pomiędzy Chinami a Unią Europejską, nie tylko do kierowania przesyłek tranzytem kolejowym przez Polskę, lecz także do wykorzystywania polskich centrów logistycznych do rozdzielania bądź komasacji ładunków. Zwiększanie skali operacji rozdzielczych jest szczególnie ważne, ponieważ w przypadku towarów importowanych do Unii Europejskiej często zleca się je łącznie z usługami odpraw celno-skarbowych, co daje możliwość pozyskania dla budżetu państwa przychodów, idących dosłownie w miliardy złotych (25% przychodów z cła unijnego pozostaje w budżecie krajowym).

Zobacz także: M. Antonowicz: Terminale intermodalne pobudzają wzrost gospodarczy regionów

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close