Armatorzy transoceaniczni odnotowują straty przez epidemię
Epidemia koronawirusa wstrząsnęła światową gospodarką. 9 marca duże spadki odnotowano na światowych giełdach. Międzynarodowa Izba Żeglugi szacuje, że armatorzy mogą odnotować zmniejszenie przychodów rzędu 350 mln dol. tygodniowo. Kryzys jak dotąd nie obejmuje żeglugi wewnątrzregionalnej, stanowiącej większość pracy przeładunkowej polskich portów.
Z powodu wstrzymania pracy w części chińskich fabryk, ograniczenia zamówień w Europie i USA oraz restrykcji sanitarnych pojemność ładunków transportowanych przez żeglugę morską zmniejszyła się o 350 tys. kontenerów. Tak duże ograniczenie możliwości przewozu towarów odbija się na łańcuchach dostaw. — Ogólnie rzecz biorąc, w ciągu ostatnich czterech tygodni liczba rejsów statków kontenerowych z Chin zmniejszyła się o 49% — podaje Komisja Europejska.
Problemy odczuwają europejskie fabryki uzależnione od dostaw komponentów produkowanych w Chinach. Eksperci Międzynarodowej Izby Żeglugi Natomiast przewozy drogą kolejową na Nowym Jedwabnym Szlaku nie zmniejszyły się, gdyż kolej przejęła część ładunków od transportu lotniczego.
Epidemia nie wpływa jak dotąd na transport wewnątrz Europy, mimo kwarantannych wprowadzonej we Włoszech. Władze Włoch wprowadziły ograniczenia w poruszaniu się w regionach na północy kraju zamieszkałem przez 16 mln. Region ten jest ważnym ośrodkiem przemysłowym. Premier Włoch Giuseppe Conte zapewnił jednak, że region ten nie zostanie odcięty od świata tak jak prowincja Hubei w Chinach, zatem łańcuchy dostaw dla przemysłu i handlu nie zostaną przerwane.
Polska wprowadza kontrole
Polski rząd wprowadził kontrole sanitarne w przejściach granicznych oraz portach – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Ograniczenia w transporcie wprowadzono w północnych Włoszech. Z powodu epidemii nastąpiło załamanie na światowych giełdach. Szef rządu zaapelował także do wszystkich osób, które podlegają kwarantannie, aby trzymały się zaleceń oraz do organizatorów imprez masowych o powstrzymanie się od ich organizacji.
Kwestia ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii jest również podejmowana przez Komisję Europejską, która wydała zalecenia dla państw członkowskich odnoszące się do branży transportowej. — KE rozpoczęła współpracę z państwami członkowskimi nad tym, by systemy ochrony zdrowia poszczególnych krajów były przygotowane na konieczność leczenia dużej liczby osób potrzebujących pomocy — napisano w komunikacie prasowym.