Regularne pociągi na Korytarzu Środkowym ruszą latem 2020 r.
Po inauguracyjnym przejeździe pociągu na Korytarzu Środkowym wiodącym z Chin do Europy przez Turcję zapowiedziano uruchomienie regularnego połączenia Xi’an – Venlo.
20 czerwca 2020 ruszyć ma regularny pociąg intermodalny wykorzystujący szlak wiodący z Chin do niderlandzkiego Venlo przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Baku, Gruzję, i Turcję z wykorzystaniem tunelu pod cieśniną Bosfor. Uruchomienie usługi opartej na dwóch pociągach tygodniowo zapowiedział Peter Pardoel z Cabooter Group podczas konferencji European Silk Road Summit.
Decyzja o uruchomieniu regularnych połączeń zapadła po tym jak sukcesem zakończył się testowy przejazd z Xi’an do Pragi na początku listopada. Korytarz Środkowy poprawił swoją konkurencyjność po tym jak uruchomione regularne promy wahadłowe między kaspijskimi portami Baku i Aktau w Kazachstanie. Jedna z potencjalnych odnów tego korytarza wiedzie do gruzińskiego portu Batumi następnie promem do Odessy a stamtąd do Polski przez LHS.
Ominąć Rosję
Korytarz Środkowy nie jest najszybszym ani najtańszym możliwym połączeniem intermodalnym między Chinami a Europą. Jednak jak wskazuje niderlandzka spółka Cabooter, szlak ten pozwala ominąć rosyjskie embargo na transport żywności oraz zminimalizować inne potencjalne ryzyka polityczne. Dodatkowo zaletą korytarza jest dostęp do szybko rozwijających się rynków w Europie środkowo – wschodniej i takich hubów jak Wiedeń, Praga, Budapeszt i Stambuł.
Uruchomienie Korytarza Środkowego ma duże znacznie dla Azerbejdżanu, który chce by Baku stało się głównym hubem w regionie południowo – zachodniej Azji. Azerowie budują port kontenerowy, który docelowo ma mieć zdolności przeładunkowe rzędu 1 mln TEU rocznie, choć w pierwszej fazie będzie to 100 tys. jednostek. Jednym z udziałowców nowego terminalu jest Cabooter.
Pierwszą destynacją w Chinach do której będzie prowadził nowy korytarz jest Xi’an jednak planowane są także pociągi do Wuhan i Zhenzhou. W Chinach partnerem konsorcjum jest Chińska Agencja Promocji Inwestycji.