Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Regularne pociągi na Korytarzu Środkowym ruszą latem 2020 r.

Po inauguracyjnym przejeździe pociągu na Korytarzu Środkowym wiodącym z Chin do Europy przez Turcję zapowiedziano uruchomienie regularnego połączenia Xi’an – Venlo.

fot. Koleje Kazachskie

20 czerwca 2020 ruszyć ma regularny pociąg intermodalny wykorzystujący szlak wiodący z Chin do niderlandzkiego Venlo przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Baku, Gruzję, i Turcję z wykorzystaniem tunelu pod cieśniną Bosfor. Uruchomienie usługi opartej na dwóch pociągach tygodniowo zapowiedział Peter Pardoel z Cabooter Group podczas konferencji European Silk Road Summit.

Decyzja o uruchomieniu regularnych połączeń zapadła po tym jak sukcesem zakończył się testowy przejazd z Xi’an do Pragi na początku listopada. Korytarz Środkowy poprawił swoją konkurencyjność po tym jak uruchomione regularne promy wahadłowe między kaspijskimi portami Baku i Aktau w Kazachstanie. Jedna z potencjalnych odnów tego korytarza wiedzie do gruzińskiego portu Batumi następnie promem do Odessy a stamtąd do Polski przez LHS.

Ominąć Rosję

Korytarz Środkowy nie jest najszybszym ani najtańszym możliwym połączeniem intermodalnym między Chinami a Europą. Jednak jak wskazuje niderlandzka spółka Cabooter, szlak ten pozwala ominąć rosyjskie embargo na transport żywności oraz zminimalizować inne potencjalne ryzyka polityczne. Dodatkowo zaletą korytarza jest dostęp do szybko rozwijających się rynków w Europie środkowo – wschodniej i takich hubów jak Wiedeń, Praga, Budapeszt i Stambuł.

Uruchomienie Korytarza Środkowego ma duże znacznie dla Azerbejdżanu, który chce by Baku stało się głównym hubem w regionie południowo – zachodniej Azji. Azerowie budują port kontenerowy, który docelowo ma mieć zdolności przeładunkowe rzędu 1 mln TEU rocznie, choć w pierwszej fazie będzie to 100 tys. jednostek. Jednym z udziałowców nowego terminalu jest Cabooter. 

Pierwszą destynacją w Chinach do której będzie prowadził nowy korytarz jest Xi’an jednak planowane są także pociągi do Wuhan i Zhenzhou. W Chinach partnerem konsorcjum jest Chińska Agencja Promocji Inwestycji. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close