M. Rochlitzki, TransComfort: Perspektywy dla na rynku taboru szynowego są dobre, cz. 2
Polski rynek taboru szynowego na tle Europy cechuje się dość dużą nieprzewidywalnością jednak branża się rozwija i stabilizuje. Szansą dla producentów i dostawców może być polityka proekologiczna Unii Europejskiej – uważa Marek Rochlitzki.
Zobacz pierwszą część wywiadu z Markiem Rochlitzkim.
Jaka jest specyfika polskiego rynku taboru szynowego z perspektywy dostawcy urządzeń?
Myślę, że na dzień dzisiejszy możemy powiedzieć, iż z naszej perspektywy rynek stabilizuje się technicznie oraz prawidłowo rozwija co do jakości technicznej pojazdów szynowych. Jest jednak coś, co nas wyróżnia na tle całej Europy, a mianowicie dość duża nieprzewidywalność tego rynku, często w okresie nawet kilkunastu miesięcy następują radykalne zmiany, opóźnienia i przyspieszenia. Mamy, co prawda, plany zakupowe czy publikowane przez Operatorów plany rozwoju poprzez zakup taboru czy rozwój swojego zaplecza serwisowego, ale sami widzimy, jak to się ma do rzeczywistości. Mówiąc krótko, planowanie jest mocno utrudnione, ale jak widać, trudno nie znaczy, że się nie da w ogóle. Uważam też, że w chwili obecnej naszą bolączką jest utrzymanie całej rzeszy oddanych w ostatnich latach pojazdów w stanie wysokiej a więc odpowiedniej sprawności technicznej oraz samo podejście do przeglądów i napraw przez Operatorów czy właścicieli pojazdów.
W 2018 r. powołany zostały Business Unit TTM – Technologia Transferu Mediów. Czym zajmuje się ten dział?
Jest to nowy Business Unit naszej spółki M&MR Trading Polska Sp. z o.o. Ta nowajednostka biznesowa ewoluowała z jednego z dotychczasowych działów TransComfort, jakim był Dział Węży Przemysłowych, Fluid Systems. Rozwinięcie tego działu o dla nas nowe obszary takie, jak urzadzenia nalewczo-odbiorcze i ich projektowanie i serwis, dało nam możliwość kontynuacji dalszego rozwoju tego działu, jako autonomicznej jednostki biznesowej spółki.
Itak BU TTM przejął pod swoją opiekę węże przemysłowe i armaturę złączną, produkcję przewodów, kanały wentylacyjne, taśmy przenośnikowe, pompy, urządzenia przeładunkowe NO oraz usługi projektowe, doradcze i serwis tych urządzeń. BU TTM rozbudowało zaplecze techniczne o zespółtechniczny i serwisowy składający się z wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych fachowców, zdobyłouprawnienia jednostek dozoru technichnego umożliwiające prowadzenie działalności produkcyjnej ioferowanie usług projektowo-doradczych.
Jakie możliwości dało uzyskanie uprawnień do wytwarzania urządzeń nadane przez TDT?
Uzyskanie uprawnień TDT pozwala nam przede wszystkim na samodzielne wytwarzanie przewodów elastycznych stanowiących wyposażenie cystern do przewozu substancji niebezpiecznych oraz wytwarzanie, modernizację oraz naprawę urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych do przewozu stałych, ciekłych i gazowych substancji niebezpiecznych o własnościach zapalnych, samozapalnych, trujących, zakaźnych i żrących.
Jakie sektory działalności rozwijają się obecnie najszybciej i jakie rynki będą dla Państwa najważniejsze w najbliższych latach?
Najważniejszy dla nas na najbliższe lata pozostaje rynek pojazdów szynowych, który wspólnie z infrastrukturą szynową stanowił będzie zapewne, jak to się przecież już dzieje, fundament dla dalszego rozwoju naszej firmy. Tutaj bierzemy pod uwagę cele, jakie dyktuje nam zdrowy rozsądek iUnia Europejska w zakresie Europejskiego Zielonego Ładu polegającego na redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z działań, które musi w tym świetle otrzymać silniejsze wsparcie rozwoju będzie transport intermodalny. Plany przewidują, aby 75% transportu lądowego odbywało się za pośrednictwem kolei. Oznaczać to będzie konieczność inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz rozbudowę sieci przeładunkowych, w tym także związanych z ładunkami niebezpiecznymi, co stanowi dla nas ogromna szansę na dalszy rozwój działalności w tym zakresie.
Chciałbym tutaj podkreślić, że Firma nasza dysponuje wspaniałym zespołem koleżanek i kolegów, celowo użyłem tego sformułowania, ponieważ nie tylko stanowimy grupę profesjonalnie działających, zaangażowanych pracowników, ale jesteśmy rodziną, którą łączy fascynacja w realizacji naszych projektów i stojących przed nami zadań. To jest głównym motorem naszego rozwoju.