Partnerzy portalu

M. Rochlitzki, TransComfort: jesteśmy dostawcą know-how dla transportu szynowego

Doprowadziliśmy do sytuacji, że niejako mogliśmy wybierać wśród aspirujących do współpracy z nami najbardziej zaangażowanych i renomowanych graczy rynku pojazdów szynowych czy infrastruktury, tak jak my pracujących z pasją — mówi w rozmowie z IntermodalNews.pl Marek Rochlitzki, prezes TransComfort.

Firma M&MR Trading Polska Sp. Z o.o. – Business Unit TransComfort obchodzi w tym roku 25 lat działalności. Jak przez ten okres zmienił się rynek pojazdów i infrastruktury oraz Państwa firma?

Przez okres 25 lat działalności firmy przeżyliśmy ogromny progres technologiczny a co za tym idzie ogromne zmiany jako firma. Na początku funkcjonowania, czyli w połowie lat 90-tych XX wieku, rynek pojazdów szynowych w Polsce praktycznie nie istniał, a w infrastrukturze torowej nie stosowano nowoczesnych rozwiązań.

Należy podkreślić fakt, iż na początku funkcjonowania naszej firmy zajmowaliśmy się głównie działalnością w branży pojazdów użytkowych oraz przemysłowej. Jako „PHOENIX Polska” byliśmy dostawcą nowoczesnych elementów zawieszenia pneumatycznego pojazdów użytkowych przede wszystkim dla polskich producentów autobusów typu Solaris Bus & Coach, byliśmy cenionym dostawcą taśm przenośnikowych na rynek górniczy, oraz węży przemysłowych do przemysłu chemicznego. Nasza oferta dotyczyła szeroko pojętych technicznych wyrobów gumowych. 

Dopiero nowy wiek przyniósł nowe możliwości, które początkowo w budowie pojazdów szynowych ograniczone były wyłącznie do udziału w modernizacjach istniejących już i przestarzałych technicznie pojazdów. W infrastrukturze a przede wszystkim w infrastrukturze tramwajowej rozpoczęto poszukiwania rozwiązań konstrukcyjnych nie tylko przedłużającej żywotność torowiska, ale także bardziej przychylnych mieszkańcom. Systemy te pozwoliły na poruszanie się ciężkich pojazdów szynowych bez negatywnego wpływu na otoczenie torowiska.

Dzięki dynamicznie rosnącym możliwościom rynku, współpracy z partnerami zaistnieliśmy z sukcesem w nowatorskich projektach infrastrukturalnych. Pierwsze osiągnięcia zmobilizowały nas do większego skupienia się na infrastrukturze szynowej i budowie pojazdów szynowych. Byliśmy jedną z pierwszych firm w Polsce, postrzeganych wówczas jako outsiderzy, którzy starali się przekonać projektantów, konstruktorów, władze miejskie, że infrastruktura torowa może być zmodernizowana raz na 20 lat, że torowiska dzięki specjalnym systemom tłumiącym hałas i drgania mogą być przyjazne dla otoczenia nie niszcząc przy tym otaczającej  infrastruktury. Udało nam się to. W tej chwili praktycznie nie ma w Polsce miasta z infrastrukturą tramwajową, która nie zawiera w jakimś zakresie dostarczonej przez nas technologii budowy podtorza czy nawierzchni. 

Jak rozwijały się kolejne obszary działalności?

Oprócz rozwiązań infrastrukturalnych weszliśmy w branże pojazdów szynowych dostarczając do starych konstrukcji pojazdów nowe rozwiązania poprawiające i gwarantujące komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jedną z pierwszych takich modernizacji było zaprojektowanie, wspólnie z polskimi projektantami, elementów zawieszenia, które po wmontowaniu w wiekowe już na tamte czasy pojazdy EN 57 umożliwiały dalsze bezpieczne użytkowanie. 

W tym miejscu chciałbym wyróżnić postać wybitnego inżyniera, konstruktora Pana Profesora Ryszarda Marię Suwalskiego, z którym mieliśmy okazję współpracować, i który moim zdaniem, swoimi genialnymi rozwiązaniami inżynieryjnymi doprowadził branżę pojazdów szynowych na najwyższy poziom. Jego projekty i wizje są obecne prawie we wszystkich nowocześnie produkowanych pojazdach szynowych. 

Z biegiem czasu rosnące doświadczenie i wypracowany przez lata know-how pozwoliły nam dostarczyć odpowiednio dostosowane elementy zawieszenia do poszczególnych pojazdów szynowych. Nasze sprężyny na I stopniu były zastosowane w pojazdach produkowanych przez Kolzam, nasze konstrukcje zamontowane zostały w autobusach szynowych ZNTK Poznań,  w tramwajach i pojazdach kolejowych FPS, Pesie i Newagu.

Na dzień dzisiejszy możemy z dumą powiedzieć, że jesteśmy Numerem 1 na rynku pojazdów szynowych jeżeli chodzi o konstrukcje, odpowiedni dobór a także dostawę elementów zwieszenia I i II stopnia do pojazdów szynowych. Równocześnie mocno wkraczamy w rynek materiałów ciernych układów hamulcowych i jako dostawca nowoczesnych elementów układów wentylacji. Z zainteresowaniem patrzymy na nowe perspektywy i możliwe kierunki naszej działalności.

Co decyduje o wyborze partnerów, producentów urządzeń, z którymi współpracujecie?

Na taki wybór ma wpływ wiele czynników, ale dla nas jednym z najistotniejszych są dwa: rzetelność w biznesie oraz pasja z jaką podchodzimy do codziennych zadań zawodowych. To nasze wypracowane rzetelnym i partnerskim podejściem do klienta i kooperanta sukcesy rynkowe oraz realizowanie naszych pasji, bo dla większości naszego zespołu branża, w której działamy, tym właśnie jest. 

Doprowadziliśmy do sytuacji, że niejako mogliśmy wybierać wśród aspirujących do współpracy z nami najbardziej zaangażowanych i renomowanych graczy rynku pojazdów szynowych czy infrastruktury, tak jak my pracujących z pasją. Być postrzeganym jako dostawca know-how w branży kolejowej czy tramwajowej zobowiązuje. Z uwagi na coraz bardziej rozwinięte technicznie rodzime projekty stworzyliśmy i konsekwentnie rozwijamy również dział konstrukcyjny i projektowy. Nasze doświadczenie i posiadany know-how oraz kadra inżynierska pozwala nam na czynny udział w pracach projektowych nowych pojazdów. Dobór elementów popartych obliczeniami, możemy wykonać całkowicie samodzielnie ułatwiając tym samym projektowanie samego pojazdu. Jest to dla naszych kontrahentów nie tylko usługa techniczna ale również wsparcie przynoszące wymierne oszczędności w wielopłaszczyznowym procesie konstrukcyjnym. 

Jak wygląda współpraca z producentami taboru? Jak ważną jest koordynacja i doradztwo przy projektowaniu taboru? 

Praca z producentami taboru układa się owocnie –  mamy nadzieję, że tak nas odbierają nasi koledzy Producenci. A, co do koordynacji i doradztwa, to w ciągu ostatniej dekady nastąpił praktycznie skok nie tylko technologiczny, ale i organizacyjny, można to nawet nazwać zmianami rewolucyjnymi. Działy Konstrukcyjne naszych rodzimych producentów zabezpieczają całość projektu praktycznie w każdym obszarze konstrukcyjnym pojazdu.

I tak jak relacjonowałem uprzednio o problematykę związaną z zawieszeniem pojazdu  konstruktorzy absolutnie nie muszą się troszczyć. To konstrukcyjne zadanie mające kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa, komfortu, drogi hamowania i żywotności pojazdu jest tak precyzyjnie  przez nas zaprojektowane, że producent pojazdu praktycznie wie jak jego pojazd będzie się zachowywał podczas eksploatacji i jak długo tzn. Ile km może przejechać  zanim będzie konieczna wymiana elementów zawieszenia. To dla użytkującego ten pojazd ma olbrzymie znaczenie, ponieważ wyłączenie pojazdu z eksploatacji można z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować tak, by maksymalnie ograniczyć koszty.

Przygodę z każdym nowym projektem rozpoczynamy praktycznie na długo przed uruchomieniem jego produkcji czy przygotowaniem formalnym projektu. Odpowiadając za opracowanie i dostawę tych elementów pojazdów, musimy współpracować z producentem od samego początku. Jak skomplikowane zadanie to jest, uwidacznia najlepiej ten przykład. Wszyscy wiemy ile różnorodnych pojazdów w Polsce zostało skonstruowanych, wszystkie te pojazdy mają precyzyjnie dla nich skonstruowane elementy zawieszenia, które tylko i wyłącznie do tego pojazdu pasują. Niektórzy użytkownicy nie zdając sobie sprawy z wagi elementów zawieszenia dla eksploatacji i bezpieczeństwa pojazdu próbowali zastąpić je „równowartościowymi” co zawsze kończyło się porażką. Ponieważ bez precyzyjnych badań, odpowiedniego know-how i rozbudowanych laboratoriów nie da się stworzyć elementu tylko na podstawie jego wyglądu i wiedzy o twardości mieszanki gumowej.

Jakie mają Państwo możliwości i doświadczenia w zakresie usług serwisowych?

Jeżeli chodzi o rynek serwisu pojazdów szynowych to jesteśmy na nim obecni głównie jako dostawca technologii czy podzespołów opracowanych uprzednio na potrzeby nowych projektów. Sami jako firma nie świadczymy usług serwisowych. W infrastrukturze możemy mówić o serwisie np. urządzeń wyciszania hałasu na łukach. 

Serwis jest natomiast ważnym elementem naszej działalności w obszarze transferu mediów. Nasza firma oferuje szeroki zakres usług serwisowych związanych z urządzeniami NO (urządzeniami napełniająco-opróżniającymi), w tym również te urządzenia sami budujemy. Urządzenia te muszą być zarejestrowane i odebrane przez Transportowy Dozór Techniczny. Mamy tutaj bogate doświadczenie przy pracach w różnych branżach. Doświadczony serwis, który posiadamy, umożliwia wykonanie napraw urządzeń w każdej gałęzi przemysłu począwszy od urządzeń NO w branży paliwowej, chemicznej, gazowej, a skończywszy na branży górniczej czy morskiej. Jesteśmy w stanie wykonać serwisowanie urządzeń, jak również – jeżeli istnieje taka potrzeba – wymienić uszczelnienia lub całe podzespoły wchodzące w skład instalacji.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close