Testowy pociąg z ładunkiem niebezpiecznym jedzie do Małaszewicz
Rosyjski operator TranContainer uruchomił testowy pociąg przewożący materiały niebezpieczne z Korei do Polski przez Małaszewicze.

TransContainer zorganizował transport baterii litowo-jonowych z Busan do fabryki LGChem pod Wrocławiem. Pociąg przewozi materiały niebezpieczne klasy 9. wg klasyfikacji ADR. 21 stycznia skład został wyprawiony z nabrzeża Vostochnaya Stevedoring Company LLC w porcie Wostocznych na Morzu Japoński i wyruszył w trasę Koleją Transsyberyjską, przez Białoruś do przejścia granicznego w Małaszewiczach.
Kolej jako środek transportu została wybrany przez klienta i operatora ze względu na czas przewozu niebezpiecznych ładunków z Busan do Małaszewicz, który wynieść ma 19 dni, czyli dwa razy szybciej niż alternatywną drogą morską — poinformował TransContainer.
Terminale przeładunkowe, przez które obsłużą ładunek muszą być odpowiednio przygotowane. Zarówno w rosyjskim jak i polskim obiekcie wykonano odpowiednie inwestycje. Nabrzeże VSC posiada licencję pozwalającą na przeładunek materiałów niebezpiecznych klasy 9. Terminal w Małaszewiczach jako jeden z dwóch w Polsce jest w pełni przystosowany do pracy z takimi ładunkami. Odpowiednio przygotowany jest tam plac manewrowo-składowy i działa elektroniczny system wykrywania wycieku materiałów niebezpiecznych, który w razie wykrycia zagrożenia automatycznie przekierowuje spływające ciecze do specjalnych zbiorników. Więcej o przewozach materiałów niebezpiecznych mówił w wywiadzie z IntermodalNews.pl Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura logistyki PKP SA.
Testowy przewóz akumulatorów intermodalnym szlakiem przez Euroazję jest wspólnym przedsięwzięciem spółki TransContainer oraz Pantos Logistics. Firmy te podpisały w 2019 r. list intencyjny ws. współpracy w rozwoju usług logistycznych. Spedytorem odpowiadającym za przeładunek w porcie Wostocznych w tym projekcie jest FNS CIS.
Pociąg z Korei do Polski jest drugim tego typu testowym przedsięwzięciem. TransContainer planuje uruchomienie regularnej usługi logistycznej na tym szlaku z częstotliwością raz na tydzień.