Partnerzy portalu

Potrzeba wsparcia kolejowych przewozów materiałów niebezpiecznych

Wysokie koszty dostępu do infrastruktury i konieczność poniesienia wydatków na dostosowanie terminali zniechęcają do przeniesienia transportu materiałów niebezpiecznych na kolej. Dlatego konieczne są mechanizmy wsparcia dla przemysłu – uważa Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura logistyki PKP SA.

fot. Mr Snrub Wikimedia Commons

Zobacz: Pierwszą część rozmowy z H. Zielaskiewiczem.

Dla wielu operatorów logistycznych barierą są koszty dostępu do infrastruktury, kolej jest droższa niż transport samochodowy. Czy jest to bariera dla przeniesienia na kolej transportu towarów niebezpiecznych?

— Tak, to też jest ważny aspekt. Skoro w Polsce stosowana jest ulga intermodalna, to nie widzę przeszkód, by podobnej zachęty nie zastosować dla przewozu ładunków niebezpiecznych koleją. Trzeba wdrożyć pewne mechanizmy, które sprawią, że kolej będzie takie ładunki przejmować. Po rozmowach z przedstawicielami kilku instytucji kształtujących naszą politykę transportową i mających wpływ na promocję przewozu koleją tego segmentu ładunków mam wrażenie, że temat przewozu ładunków niebezpieczny został dostrzeżony. Jeśli spojrzymy na inne kraje europejskie to przewóz takich materiałów koleją jest rozwinięty w Austrii, Niemczech, Holandii i Szwecji. Można czerpać wiedzę z ich doświadczeń oraz stosowanych zabezpieczeń.

W Polsce w chwili obecnej funkcjonują tylko dwa terminale, które mają właściwe zabezpieczenia składowania materiałów niebezpiecznych. W odpowiedniej technologii wykonany jest plac manewrowo – składowy  w Małaszewiczach gdzie miedzy innymi  działa elektroniczny system wykrywania wycieku materiałów niebezpiecznych i w razie wykrycia takiej substancji następuje automatyczne zamknięcie zaworów kreujących spływające ciecze do kanalizacji odwadniającej i przekierowanie ich do dwóch zbiorników.  Jednak budowa takich zabezpieczeń to oczywiście są spore koszty, których operatorzy terminali często nie są w stanie pokryć, dlatego stosuje się zabezpieczenia prowizoryczne. Tymczasem wszystkie terminale, które przyjmują przesyłki z materiałami niebezpiecznymi powinny być do tego dostosowane. 

Jak sprawa przewozu ładunków niebezpiecznych będzie rozwiązana w nowych terminalach intermodalnych, które planuje zbudować Grupa PKP w Zduńskiej Woli – Karsznicach i Bydgoszczy – Emilianowie?

— Koszt budowy takich obiektów jest wysoki. Przy takich inwestycjach bierzemy pod uwagę ich opłacalność. Analizujemy potoki ruchu towarów. W pierwszym etapie inwestycji podchodzimy dość ostrożnie do inwestycji, ale w kolejnych etapach chcemy zastosować właśnie te nowoczesne i skuteczne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia ładunków. 

A jakie potrzebne są inwestycje w segmencie intermodalnym ogólnie? Jakie jeszcze są możliwości inwestycji?

— Obecnie kończy się program wsparcia przewozów intermodalnych finansowany z funduszy  Unii Europejskiej w ramach programu POiŚ, którego instytucją zarządzającą jest CUPT. Oprócz tego są jeszcze pewne możliwości pozyskania środków  w regionalnych programach operacyjnych. Trzeba zatem już teraz przygotowywać się do nowej perspektywy UE na lata 2021-2027, w której transport intermodalny być może także będzie jednym z priorytetów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close