Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polska wydała już prawię połowę funduszy na transport z obecnej perspektywy UE

Z dostępnej dla Polski puli funduszy unijnych przewidzianej do wsparcia branży transportowej do końca 2019 zatwierdzono już płatności w wysokości 45% alokowanych środków. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podsumowało realizację programów unijnych w ubiegłym roku.

fot. T. Urbaniak (Port Gdynia)

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dostępna kwota środków dla Polski wynosi 85,4 mld zł. Pod koniec 2019 r. podpisano umowy na 73,6 mld zł czyli 86% dostępnych pieniędzy. Z kolei łączna kwota wypłaconych środków wynosi 38,3 mld zł co stanowi 45% alokowanych środków. 

W branży kolejowej podpisano już umowy na 91% środków z POIiŚ. Niemoc mniej, bo 83% kwoty rozdysponowano w sektorze transport intermodalny, morski i śródlądowy – co wynika z poźniejszego rozpoczynania projektów. Natomiast jeśli chodzi o zatwierdzone wypłaty funduszy to najwięcej bo 58% wypłacono w sektorze drogowym, 29% w branży kolejowej a 12% w sektorze morskim, śródlądowym i intermodalnym, co wynika z faktu że dużą część umów z CUPT podpisano pod koniec 2018 r. kiedy rozstrzygnięto konkurs na dofinansowanie projektów intermodalnych. 

Diagnoza trudności w realizacji

CUPT pozostaje w stałym kontakcie z beneficjentami programów unijnych i diagnozuje stan ich realizacji oraz trudności na jakie natrafiają wykonawcy i inwestorzy. — Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla branży jest wzrost kosztów inwestycji. Wynika to z kumulacji wielu projektów współfinansowanych za środków unijnych, co spowodowało zawirowania na rynku. Pojawili się wykonawcy niedoświadczeni na polskim rynku, którzy realizowali projekty drogowe i kolejowe. Skumulowanie realizacji różnych projektów spowodowało opóźnienia w realizacji i dostawach taboru. Problemem jest też długotrwała realizacja zamówień publicznych. Proces ich przygotowania jest trudny dla wszystkich jednostek uczestniczących w projekcie. Mam nadzieję, że nowelizacja Ustawy o zamówieniach publicznych poprawi tę sytuację. Problemem okazał się także długi czas oczekiwania na zezwolenia budowlane i wykup gruntów.  Duża liczba inwestycji, którymi trzeba zająć się równolegle okazała się sporym wyzwaniem dla urzędów — powiedziała Joanna Lech, p. o. dyrektora CUPT.

Rynek wykonawcy uwidocznił się także w projektach intermodalnych. Dzięki rozstrzygnięciu w 2018 konkursu na dofinansowanie z POIiŚ na rynek w krótkim czasie trafiło ponad 1 mld zł, co spowodowało wzrost cen. Duża liczba zamówień okazała się wyzwaniem dla producentów specjalistycznych wagonów do przewozów kontenerowych. — Otrzymaliśmy takie sygnały z rynku i pojawił się wniosek, by w przyszłej perspektywie finansowej UE konkursy intermodalne realizować w dwóch turach by beneficjenci i wykonawcy mieli więcej czasu na realizację projektów — powiedział Krzysztof Rodziewicz, dyrektor departamentu przygotowania projektów i wdrażania CUPT. 

W ramach instrumentu „Łącząc Europę” podpisano 29 umów Grant Agreement na łączną kwotę 3,8 mld euro. 22 umowy dotyczą branży kolejowej a 1 umowa branży intermodalnej i sektora paliw alternatywnych. Wykorzystanie środków CEF z tzw. koperty narodowej pod koniec 2019 wyniosło 30,6%.

Przyszłe priorytety UE

Centrum Unijnych Projektów Transportowych oprócz przygotowania i rozliczania projektów uczestniczy także w analizach potrzeb branży transportowej koniecznych do przygotowania perspektywy finansowej UE 2021 – 2027. Z obecnych priorytetów UE kontynuowane będą działania w zakresie mobilności i ochrony środowiska. Oznacza to, że UE planuje dalsze wspieranie zrównoważonego transportu towarów w tym sektora intermodalnego oraz portów morskich. CUPT planuje analiz ruchu towarowego w perspektywie multimodalnej. Od 2020 przygotowywany będzie model transportu towarowego obejmującego obecną podaż usług, kierunki i wybierane modalności. Jednak opracowanie takiej analizy wiąże się z koniecznością rozwiązania pewnych problemów prawnych, gdyż część informacji, którymi dysponują przedsiębiorstwa jest tajemnicą handlową. Komisja Europejska chce jednak rozpoznać potrzeby przemysłu i handlu oraz warunki konieczne do zwiększenia udziału „zielonych” gałęzi transportu takich jak kolej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close