Rośnie liczba pociągów na szlaku Chiny – Europa
Rok 2019 okazał się rekordowy pod względem liczy odprawionych pociągów intermodalnych na szlakach łączących Azję z Europą. Korzystają na tym zwłaszcza zachodnie Chiny.
W okresie styczeń – październik wyprawiono 6700 pociągów kontenerowych na Kolejowym Jedwabnym Szlaku – poinformowała China Railway Container Transport Corp., Ltd. Plan na cały 2019 rok zakładał tymczasem zrealizowanie 7000 połączeń. W 2018 roku przez szlak euroazjatycki przejechało 6300 pociągów.
Duży wzrost liczby odprawianych pociągów do Europy zanotowała prowincja Anhui we wschodnich Chinach. W 2019 z prowincji tej wyjechało 368 pociągów czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Pociągi te przetransportowały 17208 TEU a wartość przewiezionych towarów szacowana jest na 1,4 mld dol. USA – poinformowała agencja Xinhua.
Obecnie 22 chińskie miasta mają bezpośrednie połączenia intermodalne z Europą. Jednak w przyszłości ze względu na planowane przez władze centralne Chin ograniczenia w stosowaniu subsydiów liczba obsługiwanych terminali może się zmniejszyć, a przewoźnicy skupią się na obsłudze największych ośrodków przemysłowych w Państwie Środka. Obecnie jednak Nowy Jedwabny Szlak rozwija się dynamicznie. Szacunki na 2020 rok zakładają, że kolej na szlakach przez Eurazję przewiezie 8,2 mln TEU. Impulsem dla rozwoju kolejowych przewozów kontenerowych może być także zapowiadane zniesienie rosyjskich sankcji na przewóz żywności z Europy do Chin o co zabiega Pekin jak i Bruksela. W 2019 r. zawarto w tej sprawie porozumienie, jednak władze rosyjskie nie określiły jeszcze kiedy zniosą sankcje.
Nowe trasy łączą Chiny z Europą
Na rozwoju kolejowych połączeń z Europą korzystają zwłaszcza duże ośrodki przemysłowe w zachodnich Chinach, które są oddalone od portów morskich. Na przykład z Chengdu od 2013 r. wyprawiono już ponad 4600 pociągów, które dotarły do 26 miast w Europie.
Rozwijają się także nowe odnogi Jedwabnego Szlaku. Na przykład trasę przez Mongolię pokonało w 2019 r. ponad 1000 pociągów. Nowością jest także odnoga biegnąca przez Rosję, Ukrainę i linię LHS do Euroterminalu Sławków, którą zainaugurowano na początku stycznia. Terminal w Sławkowie stał się nową destynacją dla chińskich operatorów logistycznych.