M. Antonowicz: Sławków zaznaczył się na logistycznej mapie Euroazji
Na początku stycznia zainaugurowano regularne połączenie intermodalne z Chin do Euroterminalu Sławków zlokalizowanego na końcu linii LHS. Tym samym powstał w Polsce nowy hub o europejskim znaczeniu – komentuje Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS.
Uruchomienie bezpośredniego pociągu z chińskiego Xi’an do Sławkowa było możliwe dzięki staraniom spółki PKP LHS. Usługa intermodalna otwiera zupełnie nowe perspektywy dla tej spółki i Euroterminalu.
— Sławków staje się widoczny na logistycznej mapie Euroazji, a jeszcze niedawno wydawało się, że można na przykład omijać Polskę. Uruchomienie połączenia z Xi’an to szansa na wykorzystanie infrastruktury, którą dysponujemy, czyli szerokotorowej linii kolejowej. To będzie impuls do powstania w Sławkowie europejskiego dwumodalnego centrum logistycznego z pełni rozwinięta infrastrukturą, które będzie konsolidować, dekonsolidować, tworzyć dodatkowe funkcje logistyczne i wysyłać ładunki w różne kierunki w Europie — uważa Mirosław Antonowicz.
Rozwój międzynarodowych połączeń pozwala myśleć o nowych inwestycjach na linii szerokotorowej. — PKP LHS pracuje także nad koncepcją przedłużenia linii do portu w Gliwicach. Doświadczenia z Europy wskazują, że najbardziej efektywne są centra logistyczne łączące trzy gałęzie transportu, w tym żeglugę śródlądową. Warunkiem jest jednak udrożnienie polskich dróg śródlądowych, nad czym pracuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zgodnie z programem tego resortu inwestycje mają zacząć od Odry, dlatego kibicujmy tym przedsięwzięciom. Jeśli przywrócimy 4. klasę żeglowności na Odrze, to będzie można stworzyć trójmodalny hub logistyczny połączony z infrastrukturą kolejową, drogową i wodną w Europie — komentuje wiceprezes PKP SA.
Sławków nie jest jedynym nowym hubem o znaczeniu europejskim jakie powstaje w Polsce. PKP SA z partnerami planuje kolejne inwestycje.
— Tworzymy także nowe centra. Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z RPO województwa łódzkiego na współfinansowanie budowy terminalu logistycznego w Zduńskiej Woli – Karsznicach, który będzie drugim europejskim terminalem na głównym szlaku, jakim jest linia E20. Na wschodzie Polski są też inne przejścia graniczne oprócz Małaszewicz i trzeba przemyśleć ich rozwój również w zakresie transportu intermodalnego — uważa Mirosław Antonowicz.