Partner portalu

M. Antonowicz: Sławków zaznaczył się na logistycznej mapie Euroazji

Na początku stycznia zainaugurowano regularne połączenie intermodalne z Chin do Euroterminalu Sławków zlokalizowanego na końcu linii LHS. Tym samym powstał w Polsce nowy hub o europejskim znaczeniu – komentuje Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS.

fot. PKP SA

Uruchomienie bezpośredniego pociągu z chińskiego Xi’an do Sławkowa było możliwe dzięki staraniom spółki PKP LHS. Usługa intermodalna otwiera zupełnie nowe perspektywy dla tej spółki i Euroterminalu.

— Sławków staje się widoczny na logistycznej mapie Euroazji, a jeszcze niedawno wydawało się, że można na przykład omijać Polskę. Uruchomienie połączenia z Xi’an to szansa na wykorzystanie infrastruktury, którą dysponujemy, czyli szerokotorowej linii kolejowej. To będzie impuls do powstania w Sławkowie europejskiego dwumodalnego centrum logistycznego z pełni rozwinięta infrastrukturą, które będzie konsolidować, dekonsolidować, tworzyć dodatkowe funkcje logistyczne i wysyłać ładunki w różne kierunki w Europie — uważa Mirosław Antonowicz.

Rozwój międzynarodowych połączeń pozwala myśleć o nowych inwestycjach na linii szerokotorowej. — PKP LHS pracuje także nad koncepcją przedłużenia linii do portu w Gliwicach. Doświadczenia z Europy wskazują, że najbardziej efektywne są centra logistyczne łączące trzy gałęzie transportu, w tym żeglugę śródlądową. Warunkiem jest jednak udrożnienie polskich dróg śródlądowych, nad czym pracuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zgodnie z programem tego resortu inwestycje mają zacząć od Odry, dlatego kibicujmy tym przedsięwzięciom. Jeśli przywrócimy 4. klasę żeglowności na Odrze, to będzie można stworzyć trójmodalny hub logistyczny połączony z infrastrukturą kolejową, drogową i wodną w Europie — komentuje wiceprezes PKP SA.

Sławków nie jest jedynym nowym hubem o znaczeniu europejskim jakie powstaje w Polsce. PKP SA z partnerami planuje kolejne inwestycje.

— Tworzymy także nowe centra. Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z RPO województwa łódzkiego na współfinansowanie budowy terminalu logistycznego w Zduńskiej Woli – Karsznicach, który będzie drugim europejskim terminalem na głównym szlaku, jakim jest linia E20. Na wschodzie Polski są też inne przejścia graniczne oprócz Małaszewicz i trzeba przemyśleć ich rozwój również w zakresie transportu intermodalnego — uważa Mirosław Antonowicz. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close