Koleje Austriackie dołączyły do Korytarza Transkaspijskiego
Rail Cargo Group, Koleje Austriackie oraz Port Baku podpisały list intencyjny ws. wspólnego rozwijania Korytarza Transkaspijskiego (Middle Corridor). To rozszerzenie projektu, którego inauguracją był pierwszy przejazd pociągu z Azerbejdżanu przez Turcję do Pragi.
Pilotażowy przejazd kolejową linią transkaspijską (TITR) umożliwił ominięcie Rosji wykorzystując prom przez Morze Kaspijskie, linię kolejową Baku – Tibilisi – Cars i nowy tunel kolejowy pod Bosforem. Inauguracyjny pociąg został uruchomiony przez China Railway Express we współpracy z azerską spółką ADY Container LLC. Celem projektu TITR jest integracja spółek kolejowych oraz przewoźników promowych z Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Turcji i Ukrainy. List intencyjny podpisany 27 listopada zakłada promowanie szlaku transkaspijskiego oraz dążenie do scalenia go z głównymi magistralami kolejowymi w Europie.
Koleje Austriackie w swoim komunikacie prasowym zwracają uwagę też na fakt, że nowa alternatywna trasa jest odpowiedzią na problem kongestii na przejściu granicznym Brześć – Małaszewicze. Jednak dla Polski nowy szlak również przynosi nowe możliwości. Jedna z odnóg Korytarza Środkowego wiedzie bowiem przez Morze Czarne, Odessę do Polski i wykorzystuje Linię Hutniczo – Szerokotorową i Euroterminal Sławków. Celem TITR jest przyspieszenie i usprawnienie procedur transportu cargo na tym szlaku.
Usprawnione połączenie
Jeszcze do niedawna szlak transkaspijski był przez spedytorów uznawany za mało atrakcyjny ze względu na długi czas przejazdu z Europy do Chin. Jednak w ostatnim czasie udało się usprawnić przejazd dzięki uruchomieniu wahadłowych promów między Baku a portami w Kazachstanie. Z opcji tej planują skorzystać m.in. PKP LHS, które zamierzają uruchomić pociąg kontenerowy do Chin omijający rosyjskie embargo na polską żywność – informowała spółka podczas targów TransLogistica Poland 2019.
Nowym członkiem projektu są Koleje Austriackie (ÖBB). Rail Cargo Austria już w tej chwili prowadzi połączenia kolejowe do Chin przez Rosję. Z kolei dla Azerbejdżanu nowy korytarz jest szansą na zbudowanie pozycji Baku jako jednego z najważniejszych hubów logistycznych w Azji. Oprócz połączenia do Chin przez Kazachstan trwają także prace na budową korytarza południowo – wschodniego z Turcji przez Iran do Indii.
Jednym z elementów nowego projektu jest także budowa hubu logistycznego w holenderskim mieście Venlo, w czym bierze udział spółka Cabooter Group .