Partnerzy portalu

Kolejowy Jedwabny Szlak wkracza w fazę konsolidacji

Po okresie dynamicznego wzrostu i rozdrobnienia rynku w przewozach intermodalnych, które obsługują Kolejowym Jedwabny Szlak widać tendencję do konsolidacji. W połączeniach na kierunku Chiny – Azja kolej zaczyna konkurować z transportem morskim, ale Polska ciągle nie wykorzystuje w pełni atutu lokalizacji. 

Jedwabny Szlak
fot. CL Małaszewicze

W pierwszych kilku latach funkcjonowania Kolejowy Jedwabny Szlak cechował się bardzo dużą dynamiką wzrostu i rozdrobnieniem rynku, na co wpływ miała polityka subsydiowania przewozów przez chińskie prowincje. W efekcie pojawiły się symptomy bańki spekulacyjnej np. przewozy pustych kontenerów i budowa terminali w miejscach bez dużego popytu na usługi. Dlatego rząd Chin wprowadza zmiany w systemie dopłat i zapowiada, że za kilka lat subsydia będą zniesione. Branża transportowa reaguje na te zapowiedzi scaleniem procesów i poprawą efektywności.

— Widzimy tendencję do konsolidacji. Są połączenia, które dla chińskich partnerów stają się priorytetowe. Stabilizują się przewozy do kilku centrów logistycznych w Chinach. Widoczna jest też tendencja do wzrostu wolumenu drobnicowego. Transport kolejowy jest atrakcyjny cenowo i czasowo wobec transportu morskiego. Ostatnio mieliśmy jednak załamanie w eksporcie co wynikało z polecenia, by pociągi nie wracały z pustymi kontenerami. Chiny wprowadziły punktację pociągów pod względem zapełnienia kontenerów na obu kierunkach — powiedział Paweł Moskała, prezes zarządu Real Logistics na konferencji w takcie targów TransLogistica 2019.

Kolej oferuje stabilne ceny

Dla spedytorów dużą zaletą transportu kolejowego są stabilne ceny, podczas gdy stawki frachtu morskiego ulegają fluktuacjom. Kolej staje się konkurencyjna w stosunku do armatorów oceanicznych

— Frach lotniczy nie jest już konkurencją. Obecnie konkurujemy z transportem morskim. Drobnica w frachcie kolejowym może być tańsza zwłaszcza dla niewielkich przesyłek. Jeżeli klient odda spedytorowi łańcuch dostaw możemy zaoferować rozwiazanie szybsze a w przypadku drobnicy również tańsze niż fracht morski. Jednakże subsydia zaburzają rynek i sprawiają, że nie konkurujemy jakością a stosujemy promocyjne ceny. Klienci natomiast są w stanie zapłacić za usługę premium, kiedy zależy im na terminowości dostaw — zauważył Bartosz Miszkiewicz, prezes Symlog.

Jednym ze źródeł wzrostu przewozów intermodalnych w najbliższych latach może stać się sektor e-commerce. Jednak w dziedzinie tej Polska nie wykorzystuje w pełni zalet swojego położenia geograficznego, gdyż ze względu na przestarzałe prawo i ciągle występujące bariery administracyjne, takie jak wymóg przedstawicielstwa podatkowego spedytorzy dla niektórych ładunków wolą korzystać z odpraw w portach zachodnioeuropejskich. 

— Ważne są uproszczenia w procedurze celnej dla kierunków, z których towary wjeżdżają do Polski. Obecnie w Belgii i Holandii łatwiej odprawić towar niż u nas. W Polsce zbyt długo trwa uzyskanie numeru vatowskiego. Przedstawiciel podatkowy odpowiada za swoje działania 5 lat. Z tego powodu Chińczycy wolą rozliczać podatki i cło w Holandii — powiedział Bartosz Miszkiewicz. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close