Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polska z nadwyżką handlową po 8 miesiącach 2019 r.

Tagi:

Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w polskiej wymianie towarowej utrzymuje się wyprzedzenie eksportowe. W rezultacie, zamiast notowanego przed rokiem deficytu w wysokości 2,9 mld EUR, mamy niewielką nadwyżkę w wysokości ok. 90 mln EUR. 

fot. MPiT

W skali 8 miesięcy 2019 r. eksport towarów zwiększył się o 4,8% (r/r), do ponad 153,3 mld EUR, a import o 2,7% (r/r), do blisko 153,3 mld EUR. W ujęciu nominalnym to wzrost odpowiednio o 7 mld EUR oraz o 4 mld EUR – informuje MPiT. 

Od początku roku wolniej niż przeciętnie rósł eksport towarów do UE, tj. o 3,8% (r/r), do blisko 122,5 mld EUR. W szczególności wynikało to ze spowolnienia sprzedaży do naszych głównych partnerów unijnych, tj. do Niemiec (wzrost o 3,2%), Czech (spadek o 0,1%) oraz Wielkiej Brytanii (wzrost o 1,8%). W przypadku Niemiec można to tłumaczyć wyhamowaniem przemysłu. Natomiast w Wielkiej Brytanii decydująca była znaczna niepewność, co do terminu i charakteru wystąpienia z UE. Z drugiej jednak strony w UE znalazły się również rynki, które w omawianym okresie napędzały nasz eksport, np. Francja (wzrost o 8%, r/r), Austria (o 18%), Rumunia (o 12,5%) czy Węgry (o 7,5%). 

Słabsza sprzedaż do UE rekompensowana jest przez dynamiczny wzrost eksportu zwłaszcza do pozaunijnych krajów rozwiniętych i WNP. Świadczy to o sprawnym dostosowaniu się polskich przedsiębiorców do zmieniających się uwarunkowań na arenie międzynarodowej, w tym umiejętnym wykorzystywaniu potencjału nawet bardzo odległych geograficznie regionów. W okresie styczeń-sierpień br. eksport towarów na rynki rozwinięte poza UE zwiększył się aż o ok. 11%, do 10,8 mld EUR, w tym do USA o ok. 13,5%, Kanady o ok. 19%, Japonii o blisko 30% a RPA o 20%. 

Sprzedaż do WNP zwiększyła się o blisko 11%, do 9,7 mld EUR. W tej grupie krajów szczególnie dynamiczne rosła sprzedaż na trzy najważniejsze rynki, tj. rosyjski (o 7,7%), ukraiński (o ok. 10,5%) oraz białoruski (o 19,3%). 

Nieznacznie poniżej średniej rósł eksport do pozostałych krajów słabiej rozwiniętych (spoza WNP), tj. o 4,5% (do 10,4 mld EUR). W dużej części było to konsekwencją dalszego głębokiego spadku sprzedaży na kluczowy z tej grupy rynek eksportowy, tj. Turcji (o 35%). Niemniej, skompensował to dynamiczny wzrost wywozu m.in. do: Chin (o ok. 30%), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (aż o 75%) czy Egiptu (o prawie 80%). 

W przekroju przedmiotowym dynamicznie w okresie 8 miesięcy br. rosła sprzedaż m.in. kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych i ich części (o 7,8%), maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich części (o 8,2%), miedzi i wyrobów z miedzi (o ok. 14,5%) oraz obuwia, getrów i wyrobów podobnych i ich części (o ok. 20,5%).

Żródło: MPiT

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close