Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Armatorzy wprowadzają opłaty za czyste paliwo

Armatorzy morscy przygotowują się do wprowadzenia dyrektywy IMO 2020 wprowadzającej obowiązek stosowania paliwa o niskiej zawartości siarczanów. Dodatkowe koszty zostaną pokryte w opłatach pobieranych od operatorów.

Zgodnie z dyrektywą Międzynarodowej Organizacji Morskiej od 1 stycznia 2020 dopuszczalny poziom siarczanów w paliwie bunkrowym wynosi 0,5% czyli znacznie mniej niż obecnie dopuszczalny limit 3,5%. Natomiast na wodach na europejskim Obszarze Kontroli Emisji (ECA) norma już teraz obowiązuje restrykcyjna norma 0,1%.

paliwo
fot. Łukasz Kuś

Paliwo o niskiej zawartości siarczanów jest droższe, a wyższe koszty spowodowane przez ekologiczną regulacją zostaną przeniesione na operatorów logistycznych. Armatorzy podniosą ceny frachtu wliczając w nie czynnik związany z wyższym kosztem bunkrowania. Ze względu na utrzymujące się od kilku miesięcy niskie ceny frachtu, malejący popyt i małą rentowność armatorzy oceaniczni mają niewielkie możliwości pokrycia dodatkowych kosztów własnymi środkami.

Maersk wprowadza od 1 grudnia opłaty za paliwo ekologiczne w kontraktach trzymiesięcznych. Opłata została skalkulowana na podstawie cen paliwa spełniającego europejską normę 0,1%. Współczynnik korekcji paliwa ustalono na 50 dol. na tonę. O ile wzrośnie cena frachtu duński gigant poinformuje pod koniec października.

Podobną decyzję podjęła francuska grupa CMA CGM, która również wprowadza od 1 grudnia dopłatę do paliwa niskosiarkowego w kontraktach krótko jak i długoterminowych. Trzeci co do wielkości armator informuje także, że wpływ środowiskowej regulacji będzie wyższy dla ładunków w chłodniach, dlatego opłaty będą wyższe o 25 dol. na TEU. Oprócz wprowadzenia czystszego paliwa francuska grupa planuje także wykorzystywanie skroplonego gazu ziemnego w kontenerowcach, a także stosowanie systemów oczyszczania powietrza. Te rozwiązania jednak będą stosowane stosunkowo rzadko. 

Duży wzrost kosztów

Hapag-Lloyd poinformował, że wdrożenie dyrektywy IMO 2020 podniesie koszty operacyjne o ok. 1 mld dolarów rocznie. W związku z tym firma wprowadzi mechanizm korekty ceny, który będzie aktualizowany co 3 miesiące. Armator zapowiada że będzie w przejrzysty sposób informować o tym jak obliczane będą dodatkowe opłaty. 

Inną strategię wybrała grupa MSC, która zdecydowała się zainstalować na statkach płuczki, dzięki którym będzie mogła korzystać z tańszego paliwa. Jedna wiąże się to z sporymi wydatkami: na montaż 86 płuczek MSC wzięła 439 mln dol kredytu. Dodatkowe urządzenia zmniejszają pojemność kontenerowców, dlatego MSC będzie również ponosić koszty przebudowania statków. Koszty te też będą ujęte w opłatach od klientów.

Różnica cen między nisko wysoko-siarkowym paliwem wynosi ok. 200 dol na tonę. W 2021 r. zaczną obowiązywać kolejne restrykcje jeśli chodzi o paliwo wykorzystywane przez statki na Morzu Północnym i Bałtyku, które dotyczyć będą emisji azotanów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close