Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Stawki frachtu na najniższym poziomie od kilkunastu miesięcy

Stawki frachtu morskiego kontenerów osiągnęły poziom najniższy od kwietnia 2018 r. Szansę na poprawę koniunktury może przynieść koniec wojny handlowej między mocarstwami. Wzrost cen może przynieść dyrektywa paliwowa. 

stawki frachtu
fot. Łukasz Kuś

Wskażnik Shanghai Containerized Freight Index, który obliczany jest w oparciu o ceny frachtu tras wysyłkowych z chińskiego portu osiągnął 11 października poziom 715,97 pkt. Z kolei World Container Index opracowany przez Drerwy na podstawie cen na różnych kierunkach między Azją, Ameryką i Europą spadł 10 października do poziomu 1196,47 dol. USA. Wartości te są najniższe od kwietnia 2018. 

Do niskich cen frachtu morskiego przyczynia się spowolnienie w międzynarodowej wymianie handlowej. Jest to w szczególności skutek wojny celnej, którą rozpoczęły USA z swoimi głównymi partnerami handlowymi. Na początku października USA podniosły cło na towary chińskie z poziomu 25% do 30%. To była reakcja na obłożenie przez Pekin cłem towarów amerykańskich o wartości 75 mld dol. Natomiast Chiny w ten sposób zareagowały na wprowadzenie cła przez USA.

Z kolei 3 października USA po wygranym sporze z UE przed sądem arbitrażowym wprowadziły 25% cło na towary Europejskie. WTO uznała że UE stosowała nielegalne dotacje dla koncernu lotniczego Airbus i zezwoliła Amerykanom na wprowadzenie cła. Jednak WTO przyznała rację Europie w sporze o nielegalne dotacje dla amerykańskiego Boeinga i UE również morze nałożyć cło na towary amerykańskie, na co Europa jeszcze się nie zdecydowała.

Stagnacja w przemyśle

Wojna handlowa źle wpływa też na nastroje przedsiębiorców. Indeksy wyprzedzające koniunktury w przemyśle od kilku miesięcy są na niskich pozioma. Wskaźnik PMI dla strefy Euro wyniósł we wrześniu 50.1 pkt. Z kolei wskaźnik PMI dla amerykańskiego przemysłu wyniósł 51.1 pkt. Dane te wskazują, że w najbliższych miesiącach oczekiwana jest stagnacja lub bardzo niewielki wzrost zamówień w przemyśle. Być może poprawę przyniesie też oczekiwany przez biznes pozytywny rezultat rozmów wicepremiera Chin z prezydentem USA Donaldem Trumpem. Przywódcy rozmawiają o zakończeniu wojny celnej oraz poprawie stosunków dyplomatycznych. Jednak Trump wielokrotnie pokazał, że jego polityka jest nieprzewidywalna.

Na stawki frachtu oceanicznego w najbliższych miesiącach oprócz czynników makroekonomicznych wpływ będą mieć też wprowadzane nowe regulacje w zakresie czystości paliw wprowadzone przez Międzynarodową Organizację Morską. 

— Przed nadchodzącym rokiem 2020 widoczne są nieoficjalne przesłanki, że spedytorzy poniosą zwiększone koszty bunkrowania, gdy branża przejdzie na czystsze paliwa. Jest to wprawdzie wyraźniejsze w handlu trans-pacyficznym, gdzie przewaga kontraktów rocznych zapewnia lepszą widoczność niż na innych szlakach handlowych — stwierdza opublikowany tydzień temu raport Maritime Strategies International (MSI).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close