CMA CGM odnotowuje stratę i dywersyfikuje działalność
Grupa CMA CGM zaraportowała poprawę wyników operacyjnych w tym wzrost wolumenu przetransportowanych ładunków w drugim kwartale 2019 r. Jednak mimo to odnotowała stratę netto.
Jeden z największym armatorów – francuska CMA CGM odnotowała solidny wzrost w segmencie żeglugi, widoczny zarówno w większym wolumenie transportu jak też w poprawie rentowności. Liczba przetransportowanych jednostek TEU wzrosła o 6,3% rok do roku i o 6,8% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. Przychody grupy w omawianym okresie wyniosły z kolei 7,7 mld dolarów i wzrosły o 35% rok do roku.
Jednak wysokie koszty paliwa sprawiają, że rentowność tej branży nadal jest niezadowalająca, a armatorzy muszą restrukturyzować działalność, by obniżyć koszty. Francuska spółka poinformowała, że udało jej się obniżyć wydatki operacyjne do poziomu 51 dol. w przeliczeniu na TEU. W II kw. 2019 r. grupa osiągnęła 343,6 mln dol EBITDA, co oznacza wzrost o 60% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. W segmencie żeglugi grupa zanotowała 2,3 mln dol. zysku ale cała grupa osiągnęła w II kwartale 109 mln dol. straty podczas gdy w pierwszym kwartale strata wynosiła 43 mln dol. Natomiast w II kwartale 2018 r. grupa miała zysk na poziomie 22,7 mln dol.
CMA CGM przejęła CEVA Logistics
Na stratę netto złożyły się też poniesione wydatki na inwestycje. CMA CGM w omawianym okresie zakończyła proces przejęcia CEVA Logistics i przeprowadziła konsolidację struktur. Przewodniczącym rady dyrektorów został Rodolphe Saadé, a prezesem zarządu Nicolas Sartini. W ramach konsolidacji zespołów zarządzających firmy uruchomiono nowe centrum operacyjne w Marsylii, które zostało otwarte 25 czerwca. Centrum ma przede wszystkim usprawnić zarządzanie działaniami logistycznymi Grupy.
– W kontekście niepewności geopolitycznej Grupa CMA CGM koncentruje też swoje wysiłki na wydajności operacyjnej, kontroli kosztów oraz racjonalizacji działalności przemysłowej i marek. Ponadto pozytywny bodziec związany z przejęciem CEVA Logistics stopniowo pozwoli grupie działać na mniej zmiennym i bardziej zróżnicowanym rynku niż sektor morski – napisano w komunikacie.
Opracował ŁK.