Rotterdam świętował zakończenie pogłębiania toru wodnego
Władze Portu Rotterdam oraz niderlandzka dyrekcja robót publicznych otworzyły tor wodny Nieuwe Wterweg po pogłębieniu. To kolejny duży europejski port który będzie przyjmował statki o większym zanurzeniu.
Droga wodna Nieuwe Waterweg została pogłębiona o 1,5 metra na odcinku 25 kilometrów. Dzięki tej inwestycji największe statki morskie o zanurzeniu 15 m będą mogły łatwo dotrzeć do obszaru Botlek w centralnej części portu. Nieuwe Waterweg to najważniejszy kanał żeglugowy w Rotterdamie, który jest początkiem Europortu. Prace przy pogłębianiu toru wodnego przeprowadzane były przy zachowaniu intensywnego ruchu statków na tym kanale. Każdego roku tym torem wodnym płynie 15 tysięcy statków. Pogłębienie Nieuwe Waterweg kosztowało 70 mln euro.
— To, że największe statki morskie mają teraz łatwy dostęp do portu w Rotterdamie, ma kluczowe znaczenie dla pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw w tym obszarze. Inwestycje władz portowych wywołują szeroki zakres inwestycji sektora portowego. Potwierdza to nasz cel, jakim jest dalsze wzmacnianie przemysłu portowego, a jednocześnie ciężka praca nad opracowaniem zupełnie nowych działań, na przykład poprzez inwestowanie w transformację energetyki i cyfryzację — powiedział podczas uroczystego otwarcia drogi wodnej Ronald Paul, dyrektor operacyjny portu w Rotterdam.
Możliwość przyjmowania statków o zanurzeniu 15 m i więcej staje się kluczowa dla przyszłego funkcjonowania europejskich portów. Transportowanie ładunków większymi jednostkami pozwala obniżyć koszty przewozu oraz zmniejszyć wpływ transportu na środowisko. Z tego powodu kolejne porty inwestują w pogłębianie torów wodnych. Wkrótce rozpocznie się pogłębienie toru wodnego w Hamburgu, który w 2012 r. będzie mógł przyjmować statki o zanurzeniu 14 m o czym pisaliśmy TUTAJ.
Zachodnioeuropejskie porty przygotowują się na rosnącą presję ze strony portów bałtyckich, które dzięki inwestycjom infrastrukturalnym realizowanym przez państwa Europy środowej w tym Polski oraz uruchamianiu nowych głębokowodnych terminali kontenerowych są coraz bardziej atrakcyjne dla światowych armatorów i przejmują część handlu na kierunku Azja – Europa. Na przykład DCT Gdańsk dysponuje nabrzeżami o głębokości 16,5 m. Również i Port Gdynia planuje pogłębienie toru wodnego. Inwestycje Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Urzędu Morskiego w Gdańsku mają być ukończone w 2021 r.