Kluczowe inwestycje zwiększą możliwości Portu Hamburg
Port Hamburg realizuje wielką inwestycję w pogłębienie i poszerzenie toru wodnego, co jest konieczne dla utrzymania konkurencyjności, zwłaszcza wobec rozwijających się portów bałtyckich. Niemcy wdrażają też innowacje, które usprawniają pracę i zmniejszają emisje zanieczyszczeń.

O inwestycjach oraz nowoczesnych rozwiązaniach w Hamburgu mówili przedstawiciele portu podczas spotkania, które odbyło się 19 września w Warszawie. Port Hamburg szybko się rozwija i obsługuje coraz więcej towarów. Rośnie między innymi jego znaczenie w transporcie kontenerów – w tym roku Niemcy spodziewają się przeładować o 7,5% więcej TEU niż w 2018 r. Większość kontenerów, które trafiają do Hamburga jest pełna. Hamburg obok Antwerpii i Rotterdamu chce być jednym z głównych portów europejskich. Zdecydowana większość transportów łączy Hamburg z Chinami, ale rośnie rola kierunku Europa – Ameryka Północna.
— Połączenia z USA znacząco wzrosły i staja się coraz ważniejsze dla portu. Jeszcze kilka lat temu USA były poza pierwszą dziesiątką pod względem obsługiwanego przez Port Hamburg transportu. Obecnie są na drugim miejscu do czego przyczyniło się uruchomienie czterech nowych bezpośrednich połączeń kontenerowych. Ładunki z Hamburga bezpośrednio docierają do wielu portów w Ameryce Północnej — powiedział Maciej Brzowoski, dyrektor przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce.
Aby sprostać rosnącemu popytowi i jednocześnie pozostać konkurencyjnym port musi przyjmować większe kontenerowce. Port Hamburg realizuje obecnie gigantyczny projekt pogłębiania toru wodnego na odcinku 130 km. Dzięki tej inwestycji do portu będą wpływały statki o zanurzeniu 14 m co jest niezbędne by port zachował konkurencyjność. Zlikwidowane będzie także wąskie gardło w okolicach Wedel – obecnie minimalna szerokość toru wynosi tam 90m. Dzięki poszerzenie będą mogły mijać się statki o szerokości 60 m. Inwestycje w poszerzenie i pogłębienie portu mają być zakończone w 2021 r.
Port inwestuje także w nowoczesne technologie i oszczędzanie energii. Dzięki automatyzacji i nowym systemom oświetlenia działającego tylko tam gdzie są pracownicy udało się zmniejszyć zapotrzebowanie na energię. Port Hamburg chce być całkowicie zeoremisyjny – wykorzystywać wyłącznie energię ze źródeł odnawialnych. Automatyczne pojazdy elektryczne będą wkrótce wykorzystywane jako magazyny energii. — W czasie kiedy będzie mniejsza dostępność energii z wiatru i słońca będziemy mogli wykorzystywać prąd zmagazynowany w bateriach pojazdów portowych — wyjaśnił Brzozowski.