Partnerzy portalu

DCT Gdańsk rozbudowuje bocznicę kolejową – fotorelacja

Tagi: DCT,

Na terenie głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk trwają prace związane z kolejową infrastrukturą przeładunkową w ramach programu T2B. Gotowe już są nowe suwnice RMG.

DCT

DCT Gdańsk realizuje program rozbudowy nabrzeża T2. Drugi etap inwestycji obejmuje bocznicę kolejową. W ciągu najbliższych miesięcy DCT zwiększy możliwości przeładunków towarów z i na pociągi obsługujące terminal Gotowe już są 3 nowe suwnice RMG Kalmar, które przypłynęły do Gdańska z lipcu. Urządzenia te będą pracowały na rozbudowanej bocznicy i będą przenosić kontenery między wagonami a pojazdami portowymi. Za montaż suwnic odpowiedzialne był Portowy Zakład Techniczny. Suwnice mają rozstaw 32 m, maksymalny udźwig 40,6 t i będą przenosić kontenery z prędkością 3,6 km/h. Urządzenia mogą też obracać kontenery w promieniu 360 stopni. Suwnice dostosowane są zarówno do standardowych kontenerów, jak też do przenoszenia ładunków nietypowych. Urządzenia te mogą pracować 42 godziny na dobę nawet przy wietrze wiejącym z prędkością 90 km/h.

Obecnie trwają natomiast prace związane z rozbudową bocznicy kolejowej z układu czterotorowego na sześciotorowy. W ramach inwestycji będą wydłużone tory do obsługi pociągów do długości 750 m. Obecnie tory te mają długość 618 m. Możliwość obsługi dłuższych pociągów zwiększy konkurencyjność kolejowego połączenia z terminalem. Montowane są również kamery OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.

Szybki rozwój terminalu

Przebudowywana jest także nawierzchnia placu składowego składającego się z 31 pól składowych o łącznej powierzchni placu 84 440 m2. W ubiegłym roku w ramach programu T2B zamontowano 2 nowe suwnice STS przystosowane do obsługi statków z 25 rzędami kontenerów. Po ubiegłorocznych inwestycjach DCT posiada obecnie 14 suwnic STS i 40 suwnic RTG na dwóch nabrzeżach. Możliwości przeładunkowe portu wynoszą 3 mln TEU rocznie. W ubiegłym roku DCT przeładował 1,9 mln TEU. Natomiast dynamika przyrostu pracy operacyjna w tym terminalu jest jedną z najwyższych w Europie. Gdański terminal już dziś może przyjmować największe kontenerowce – w sierpniu zawinął tutaj statek MSC Gülsün o pojemności ponad 23 tys. TEU. Z kolei w trakcie naszej wizyty w DCT przy nabrzeżu T2 cumował statek CSCL Pacific Ocean, który może pomieści 19 tys. TEU.

W przyszłości planowane są dalsze inwestycje m.in. wydłużenie pirsu kontenerowego, gdzie powstanie nowy plac ładunkowy przystosowany do pojazdów autonomicznych. 

Zdjęcia i tekst: Łukasz Kuś

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close