DCT Gdańsk rozbudowuje bocznicę kolejową – fotorelacja
Na terenie głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk trwają prace związane z kolejową infrastrukturą przeładunkową w ramach programu T2B. Gotowe już są nowe suwnice RMG.
DCT Gdańsk realizuje program rozbudowy nabrzeża T2. Drugi etap inwestycji obejmuje bocznicę kolejową. W ciągu najbliższych miesięcy DCT zwiększy możliwości przeładunków towarów z i na pociągi obsługujące terminal Gotowe już są 3 nowe suwnice RMG Kalmar, które przypłynęły do Gdańska z lipcu. Urządzenia te będą pracowały na rozbudowanej bocznicy i będą przenosić kontenery między wagonami a pojazdami portowymi. Za montaż suwnic odpowiedzialne był Portowy Zakład Techniczny. Suwnice mają rozstaw 32 m, maksymalny udźwig 40,6 t i będą przenosić kontenery z prędkością 3,6 km/h. Urządzenia mogą też obracać kontenery w promieniu 360 stopni. Suwnice dostosowane są zarówno do standardowych kontenerów, jak też do przenoszenia ładunków nietypowych. Urządzenia te mogą pracować 42 godziny na dobę nawet przy wietrze wiejącym z prędkością 90 km/h.
Obecnie trwają natomiast prace związane z rozbudową bocznicy kolejowej z układu czterotorowego na sześciotorowy. W ramach inwestycji będą wydłużone tory do obsługi pociągów do długości 750 m. Obecnie tory te mają długość 618 m. Możliwość obsługi dłuższych pociągów zwiększy konkurencyjność kolejowego połączenia z terminalem. Montowane są również kamery OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.
Szybki rozwój terminalu
Przebudowywana jest także nawierzchnia placu składowego składającego się z 31 pól składowych o łącznej powierzchni placu 84 440 m2. W ubiegłym roku w ramach programu T2B zamontowano 2 nowe suwnice STS przystosowane do obsługi statków z 25 rzędami kontenerów. Po ubiegłorocznych inwestycjach DCT posiada obecnie 14 suwnic STS i 40 suwnic RTG na dwóch nabrzeżach. Możliwości przeładunkowe portu wynoszą 3 mln TEU rocznie. W ubiegłym roku DCT przeładował 1,9 mln TEU. Natomiast dynamika przyrostu pracy operacyjna w tym terminalu jest jedną z najwyższych w Europie. Gdański terminal już dziś może przyjmować największe kontenerowce – w sierpniu zawinął tutaj statek MSC Gülsün o pojemności ponad 23 tys. TEU. Z kolei w trakcie naszej wizyty w DCT przy nabrzeżu T2 cumował statek CSCL Pacific Ocean, który może pomieści 19 tys. TEU.
W przyszłości planowane są dalsze inwestycje m.in. wydłużenie pirsu kontenerowego, gdzie powstanie nowy plac ładunkowy przystosowany do pojazdów autonomicznych.