MSC Gülsün – największy kontenerowiec zawinął do Gdańska
Największy kontenerowiec świata MSC Gülsün dopłynął po raz pierwszy do terminala DCT w Porcie Gdańsk. Statek w dziewiczy rejs wypłynął 8 lipca 2019 roku z chińskiego portu Xingang.
MSC Gülsün został wyprodukowany w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) Geoje w Korei Południowej Statek należy do międzynarodowego armatora MSC Mediterranean Shipping Company. W czwartek 22 sierpnia wpłynął na Morze Bałtyckie. Jest to pierwszy kontenerowiec nowej klasy 23,000+ TEU*. Statek mierzy 400 m długości, 33,2 m wysokości i 61,4 m szerokości. Jego pojemność wynosi 23 756 jednostek TEU a maksymalne zanurzenie 16 m. Statek ten może przetransportować również 2000 chłodzonych kontenerów co usprawni przewóz żywności i lekarstw między Europą a Azją. MSC zamówił łącznie 11 jednostek tej klasy. 6 statków zbuduje stocznia Samsung Heavy Industries. Natomiast 5 wielkich kontenerowców wyprodukuje Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Dostawę kontenerowców zaplanowano na lata 2019-2020 . MSC zapewnia, że kontenerowce tej klasy będą wykorzystywane na najbardziej popularnych szlakach transportowych.
Nowoczesne technologie
W nowym kontenerowcu zastosowano innowacyjne rozwiązania zmniejszające emisję gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń. Dzięki odpowiedniemu kształtowi dziobu uzyskano zmniejszeniu oporu kadłuba. Statek ma także obniżony współczynnik oporu powietrza. Do zmniejszenia emisji CO2 w przeliczeniu na przewożoną TEU przyczynia się także rozmiar kontenerowca – im więcej bowiem statek może załadować kontenerów tym jest bardziej efektywny energetycznie. MSC zapewnia że dzięki nowej flocie osiągnie cele redukcji emisji na 2030 rok określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). W latach 2015 – 2018 armator ten osiągną 13-procentową poprawę emisyjności. MSC Gülsün posiada rozwiązania pozwalające także na redukcję smogu. Statek wyposażono w system oczyszczania spalin, a w przyszłości może być także dostosowany do stosowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa.
Nowa klasa kontenerowców cechuje się także wyższym poziomem bezpieczeństwa. Statek jest wyposażony w podwójną ochronę kadłuba wokół silnika, a także program oceny stanu kadłuba 3D. Zainstalowano także nowy dwupoziomowy system przeciwpożarowy z pompami o dużej pojemności.
ŁK