CMK będzie mieć dwa nowe wiadukty
Dwa wiadukty drogowe zastąpią przejazdy w poziomie szyn na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej w województwie świętokrzyskim. Nowe obiekty między Włoszczową a Olszamowicami zapewnią możliwość bezpiecznego zwiększenia prędkości pociągów na CMK ponad 200 km/h oraz sprawny ruch drogowy.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy warte ok. 50 mln zł netto. Realizacja inwestycji jest finansowana z budżetu. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań na Centralnej Magistrali Kolejowej w szczególności pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów a także zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Prace na CMK zmierzają do zwiększenia prędkości składów docelowo do 230-250 km/h. Dobre oraz szybkie połączenia kolejowe nie będą ograniczane przez ruch drogowy. Kierowcy i piesi bez przeszkód przejada nad torami, korzystając z nowych wiaduktów drogowych.
To obiekty na drogach koło miejscowości Kozia Wieś i Motyczno w powiecie włoszczowskim w woj. świętokrzyskim. Na każdym wiadukcie dla przejazdu samochodów przewidziano po dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Również piesi i rowerzyści, bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami na przejazd pociągów, bezpiecznie, specjalnym pasem pieszo-rowerowym przejdą lub przejada nad linia kolejowa. W ramach budowy wiaduktów uwzględniono także niezbędny zakres nasypów oraz kilkaset metrów dróg dojazdowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 20 września dwie umowy na budowę 2 wiaduktów drogowych, które zastąpią 2 przejazdy w poziomie szyn.
Na budowę dwóch wiaduktów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z firmą Nowak – Mosty Sp. z.o.o.
Wartość obiektu koło Koziej Wsi to 25 382 926,81 zł netto, a Motycznie 21 426 016,26 zł netto. Roboty budowlane zaplanowano natomiast na lata 2019-2021.
Inwestycja realizowana w ramach większego projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II.
CMK modernizowana do wyższych prędkości
Na Centralnej Magistrali Kolejowej PLK modernizują także stację techniczną w Idzikowicach oraz wiadukty na szlaku Idzikowice – Opoczno Południowe. Inwestycyjne zmierza natomiast do przygotowania linii do kursowania pociągów z prędkościami powyżej 200 km/h. Temu służy montaż odpowiednich elementów, m.in. rozjazdów.
CMK, to linia Grodzisk Mazowiecki–Zawiercie (nr 4) o długości 224 km. Zapewnia sprawne połączenie Warszawy m.in. z Krakowem, Katowicami, Wrocławiem, Częstochową, Opolem, Rzeszowem z prędkością do 200 km/h. Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Centralna Magistrala Kolejowa jest linią dwutorową zelektryfikowaną. Stanowi również część europejskiego korytarza E65. Wybudowana w latach 1971–1977.