Drony, pojazdy-baterie i Hyperloop: innowacje terminali w Hamburgu
Spółka HHLA – operator dwóch terminali kontenerowych na terenie Portu Hamburg testuje nowe rozwiązania logistyczne w tym drony. Innowacje mają usprawnić przeładunki oraz przygotować terminal na wykorzystanie w 100% energii z OZE.

HHLA jest największym operatorem terminali kontenerowych w Hamburgu. Spółka w 70% jest własnością miasta – landu Hamburg i zobligowana jest to zrealizowania celu niemieckiej transformacji energetycznej. Chodzi o korzystanie wyłącznie z energii odnawialnej. HHLA jest bliska osiągnięcia tego celu, gdyż Hamburg leży w pobliżu dużych farm wiatrowych. Z nich natomiast pochodzi większość energii elektrycznej wykorzystywanej w Hamburgu. Problemem jest fakt, że energia z wiatru i ogniw słonecznych nie jest dostępna zawsze stąd konieczne jest magazynowanie energii lub korzystanie z zapasowych źródeł. HHLA zdecydowała się zatem na nowatorskie rozwiązanie. Do 2022 autonomiczne pojazdy elektryczne (AGV) obsługujące terminal będą działać jak baterie szybko ładujące się.
— Terminal inwestuje przekształcenie elektrycznych pojazdów autonomicznych AGV w baterie litowo -jonowe. Pojazdy będą zsynchronizowane z siecią energetyczną i będą oddawały energię do sieci w okresach kiedy energia z OZE będzie niedostępna — powiedział Maciej Brzozowski, dyrektor przedstawicielstwa Portu Hamburg na Polskę.
HHLA współpracuje także z firmą MAN nad projektem autonomicznej ciężarówki, która mogłaby być wykorzystywana na niektórych specjalnie przygotowanych drogach. To jeden z sposobów radzenia sobie z brakiem wykwalifikowanych kierowców ciężarówek, o czym pisaliśmy TUTAJ.
Drony w terminalach
Terminale kontenerowe w Hamburgu rozważają także wykorzystywanie dronów do transportu kontenerów. Koncepcja takiego drona jest przygotowana wspólnie z Centrum Logistyki Morskiej Instytutu Frauenhofera — Oczywiście nie chodzi tu o transport wewnątrz terminalu, bo do tego są suwnice i pojazdy AGV. Chodzi natomiast o sytuacje kiedy kontener musimy przenieść z jednego terminalu na drugi. Drony mogą mieć tutaj zastosowanie bo pozwalają ominąć korki — wyjaśnił Brzozowski.
Z kolei w grudniu 2018 HHLA powołała spółkę joint – venture z firmą Hyperloop Transportation Technologies, należącą do Elona Muska. Zadaniem spółki jest opracowanie komercyjnego systemu transportu kontenerów w Hyperloopie. Potencjalnie takie systemy mogłyby łączyć Hamburg z Monachium i Berlinem. Trwają badania nad wykonalnością i opłacalnością takiej koncepcji.