Fundusze unijne na projekty intermodalne: kto realizuje inwestycje?
W najbliższych miesiącach przewoźnicy kolejowi oraz operatorzy terminali intermodalnych będą realizować spore inwestycje, które otrzymały dotacje w ramach konkursu rozstrzygniętego przez CUTP w 2018 r. Sprawdziliśmy na co wydane będą fundusze unijne.
21 grudnia 2018 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 17 umów o dofinansowanie inwestycji transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekty te wyłoniono w konkursie „Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Morskich i Połączeń Multimodalnych”. Łączna wartość dofinansowania tych 17 projektów wynosi ponad 460 mln zł. To jednak nie wszystkie projekty intermodalne, które otrzymały dotację unijną. W maju 2019 CUPT zawarło umowę z Pol-Miedź Trans na projekty taborowe, o czym piszemy tutaj. Część funduszy przewidzianych na wsparcie tego sektora nie została jeszcze rozdzielona. Natomiast spośród projektów, które były przedmiotem umów z grudnia 2018 r. dla części inwestycji nadal trwają przetargi, a część jest w realizacji.
PCC Intermodal otrzymało dofinansowanie na 5 projektów: zakup lokomotyw trakcyjnych i wagonów (wartość dofinansowania 89 mln zł), rozbudowę terminalu w Gliwicach (20,7 mln zł), rozbudowę terminalu w Kutnie (19,1 mln zł), zakup urządzeń przeładunkowych i budowę toru suwnicowego w Brzegu Dolnym (18,9 mln zł) oraz na zakup lokomotyw manewrowych (5,5 mln zł). Obecnie trwa przetarg na dostawę platform do przewozów intermodalnych – PCC Intermodal planuje kupić 150 wagonów w tym 50 do kontenerów 60’, 40 do kontenerów 80’ oraz do jednostek 90’. Spółka musiała powtórzyć przetarg gdyż w poprzednim zakończonym w sierpniu nie zgłoszono ofert. Poza tym PCC Intermodal szuka także dostawcy czterech reachstackerów.
Fundusze UE na tabor
Laude otrzymało dofinansowanie do trzech projektów: zakupu szerokotorowych wagonów platform do przewozu kontenerów (51 mln zł dofinansowania), zakupu normalnotorowych wagonów podkontenerowych (dofinansowanie 46,5 mln zł) oraz zakupu lokomotyw. Jak do tej pory udało się znaleźć dostawcę wagonów szerokotorowych. 200 platform dostarczy spółka United Wagon Company Trade and Purchase z Rosji a koszt dostawy wyniesie 39,4 mln zł. W kwietniu Laude rozstrzygnęła przetarg na dostawę 4 lokomotyw sześcioosiowych. Kontrakt na 60 mln zł netto zdobył Newag z ofertą lokomotywy dragon 2. Ciągle natomiast trwa postępowanie na zakup 1 lokomotywy czteroosiowej.
Clip Intermodal otrzymał wsparcie na 3 projekty. Pierwszym jest dostawa 92 wagonów kieszeniowych do obsługi połączeń intermodalnych. Dostawcą tego taboru jest słowacka Tatravagonka. Wartość zamówienia wynosi 13,2 mln euro a dofinansowanie z programu CUPT wynosi 27,8 mln zł. Ta sama firma dostarczy platformy podkontenerowe: 180 platform serii Sggnss 80’ i Sggmrss 90’. Wartość oferty Tatravagonki wyniosła 20,3 mln euro, a dofinansowanie z POIS wynosi 43,1 mln zł. Nie udało się znaleźć dostawcy 50 sztuk nowych naczep intermodalnych typu Izoterma – Doubledeck oraz 50 sztuk nowych naczep intermodalnych typu Plandeka – Mega – w postępowaniu nie wpłynęły oferty.
Kolejny projekt realizuje spółka Duisport Agency Polska, która otrzymała 14,6 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich na zakup specjalistycznych wagonów – platform intermodalnych o czym pisaliśmy tutaj. W przetargu zakończonym w lipcu udało się znaleźć dostawców platform typu Sggns(s), czyli czteroosiowych przeznaczonych do transportu kontenerów, którym jest Tatravagonka oraz systemu informatycznego SCM, który dostarczy spółka Yellows. Nie wpłynęły natomiast oferty na platformy Sggrs(s) czyli wagony dwuosiowe przewożące kontenery oraz na platformy Sdggmrs(s) do przewożenia naczep siodłowych.
Spółka Cedrob Cargo należąca do producenta mięsa grupy Cedrob, zamówiła 88 wagonów specjalistycznych 40 stopowych do przewozu specjalistycznych pojedynczych nadwozi wymiennych o długości 40 stóp lub dwóch nadwozi o długości 20 stóp w transporcie intermodalnym. Dostawcą wagonów jest spółka Wagon-Rent z Sulęcina. Wartość dofinansowania unijnego w tym projekcie o którym pisaliśmy tutaj wynosi 12,6 mln zł.
Nowy terminal
Fundusze unijne w kwocie 11,2 mln zł otrzymała firma Balticon na budowę terminalu intermodalnego kolejowo – drogowego. Obiekt ten powstanie na terenie Portu Północnego w Gdańsku. Balticon wydzierżawił tam w lutym 2017 działkę na 30 lat. Wykonawcą pierwszego etapu terminalu będzie Firma Budowlano – Drogowa MTM SA, a wartość projektu wynosi 12,3 mln zł. Cały projekt nowego terminalu kosztować ma 27,7 mln zł. Inwestycja ta ma być zrealizowana do 2021 r.
Społka Schavemaker Invest otrzymała z kolei 11,1 mln zł dofinansowania na rozbudowę terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławski. Inwestycję obejmująca rozbudowę bocznicy kolejowej zrealizuje firma Pro-Tra Building natomiast drogi dojazdowe do terminalu zmodernizuje Berger Bau.
Miratrans Transport otrzymała z POIS 5,5 mln zł dofinansowania na zakup 90 naczep 3-osiowych przystosowanych do transportu intermodalnego. Dostawcą naczep jest spółka EWT Truck & Trailer.
Fundusze unijne z POIS to niejedyne źródło finansowania, z którego korzystają wymienione spółki. Laude otrzymało na przykład pożyczkę z Moskiewskiego Międzynarodowego Banku Współpracy Gospodarcze na zakup wagonów szerokotorowych oraz z Banku Ochrony Środowiska na zakup 3980 kontenerów, 44 platform wagonowych oraz 6 dźwigów do rozładunku o czym pisaliśmy tutaj.