Laude otrzyma kredyt z BOŚ na inwestycje intermodalne
Bank Ochrony Środowiska podpisał z Laude Smart International umowę kredytu inwestycyjnego ekologicznego na sfinansowanie zakupu innowacyjnych intermodalnych towarowych kontenerów kolejowych, platform wagonowych oraz dźwigów do rozładunku.
Wartość udzielonego kredytu wynosi 80 mln zł. Dzięki pożyczce Laude kupi 3980 kontenerów, 44 platform wagonowych oraz 6 dźwigów do rozładunku. Bank Ochrony Środowiska szacuje, że dzięki inwestycji w transport kolejowy spółka wpłynie na ograniczenie emisji CO2 w granicach 116.650 ton/rok. Tyle bowiem dwutlenku węgla zostałoby wyemitowanych do atmosfery w przypadku zastosowania przez nią transportu samochodowego do przewiezienia towarów o ładowności planowanych do zakupu kontenerów. Łączna wartość nakładów netto inwestycji stanowi 119 mln PLN. Umowa kredytu została zawarta na 7 lat.
— Zastosowanie innowacyjnych kontenerów pozwala znacznie zoptymalizować strukturę przewożonych towarów wypełniając przepływy towarów w obu kierunkach, aby uniknąć „pustych” przebiegów wagonów. Dowodem zapotrzebowania na w/w sprzęt jest otrzymane przez Spółkę wsparcie ze strony Unii Europejskiej, która zachęca do zmian w branży transportowej i logistycznej mających na celu optymalizację i ekologizację transportu. Powyższe nakłady pozwolą Laude SI SA na dalszy, skokowy rozwój skali, zakresu, jak i zasięgu geograficznego obsługiwanych rynków — napisano w komunikacie.
Laude z dużymi inwestycjami
Spółka realizuje również inwestycje w tabor intermodalnych dzięki umowie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Unijne fundusze pozwoliły na dofinansowanie zakupu wagonów podkontenerowych szerokotorowych, normalnotorowych oraz lokomotyw. 15 sierpnia Laude podpisało też umowę z Moskiewskim Międzynarodowym Bankiem Współpracy Gospodarczej, dzięki której otrzyma 15,8 mln euro kredytu na sfinansowanie zakupu wagonów szerokotorowych.
Dzięki umowom z CUPT, BOŚ i MMBWG Laude będzie mogło zrealizować program inwestycyjny o łącznej wartości ok. 100 mln euro. Obecnie spółka prowadzi również przetarg na dostawę czteroosiowej lokomotywy wielosystemowej do przewozów intermodalnych. W ostatnich latach spółka koncentrowała się na rozwoju transportu kolejowego z wykorzystaniem transportu intermodalnego i innowacyjnych kontenerów. Obecność własnych pociągów intermodalnych i własnego terminalu przeładunkowego na granicy ukraińsko-polskiej w Zamościu pozwala Spółce skutecznie rozwijać partnerstwa z klientami w Europie, Rosji i Kazachstanie.