Lokomotywy PKP PLK testowały most w Warszawie
Stojące i jeżdżące stutonowe lokomotywy sprawdziły nowy kolejowy Most Gdański w Warszawie. Statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe poprzedzają oddanie obiektu do eksploatacji. We wrześniu nowa kolejowa przeprawa ułatwi komunikację w stolicy. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 75 mln zł ze środków budżetowych.
We wtorek odbyły się pierwsze próby obciążeniowe nowej konstrukcji Mostu Gdańskiego. Na każde z dziewięciu przęseł kolejno wjeżdżały trzy stutonowe lokomotywy. Po zakończeniu tzw. obciążeń statycznych, w środę w nocy były również próby dynamiczne – przejazdy lokomotywy z prędkością od 10 do 90 km/h. Podczas przejazdów specjalna aparatura dokładnie mierzyła parametry jak również zachowanie konstrukcji. Badania mają potwierdzić, że Most Gdański jest przystosowany do bezpiecznego przejazdu ciężkich składów (nacisk na oś 22,5 t).
Zasadnicze prace na nowej, południowej konstrukcji mostu zakończą się we wrześniu. Robotnicy pracowali kilkanaście metrów nad Wisłą. Wykorzystane były przede wszystkim barki oraz specjalistyczny sprzęt do demontażu i montażu ciężkich stalowych konstrukcji. Wykonawca musiał radzić sobie także przy bardzo niskim stanie Wisły i podczas fali powodziowej. Jednakże prace tak zorganizowano, że nie miały wpływu na kursowanie pociągów po czynnym moście północnym.
Lokomotywy testują ważny most
Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosowuje obiekt do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych. Wraz z otwarciem mostu zwiększy się w szczególności przepustowość linii. Z kolejowego Mostu Gdańskiego korzystają pociągi pasażerskie jak również pociągi towarowe. Przeprawa jest też ważnym ogniwem linii obwodowej. Szlak ten łączy stacje Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Praga.
Zadanie na Moście Gdańskim PKP Polskie Linie Kolejowe realizują ze środków budżetowych. Wartość umowy to 75 780 796,55 (netto) zł.
W 2016 roku zakończono przebudowę młodszej, wybudowanej w latach 70-tych XX wieku, konstrukcji Mostu Gdańskiego. Jest przystosowana do obsługi w szczególności cięższych składów pasażerskich i towarowych. Pociągi pasażerskie mogą obecnie przejeżdżać z prędkością 80 km/h, a towarowe 60 km/h.