Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe tory z Bydgoszczy do Gdyni – ostatni przetarg dla „Węglówki” ogłoszony

PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Trwa także postępowanie na wybór wykonawcy prac na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. jest dofinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.

fot. PKP PLK

Modernizacja linii kolejowej nr 201 to aktualnie jedna z największych inwestycji realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Nie tylko podniesie jakość podróżowania koleją między woj. kujawsko – pomorskim a Pomorzem, ale także dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz ich elektryfikacji zapewni sprawny transport towarów do i z portu morskiego w Gdyni.   

Odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna

Ogłoszono przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Na odcinku około 40 km przebudowanie zostany istniejący i zbudowany będzie drugi tor. Trasa zostanie zelektryfikowana. Modernizacja uwzględni połączenia linii nr 201 z linią nr 203 Tczew – Kostrzyn za pomocą nowych łącznic Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg, których budowa planowana jest w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Bezpieczne i sprawne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie komputerowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.

Nowe rogatki i sygnalizatory zostaną zabudowane łącznie na 14 przejazdach kolejowo-drogowych. Zbudowane, przebudowane lub zmodernizowane zostanie 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty.  

Podpisanie umowy z wykonawcą zadania pn. Zaprojektowanie (w zakresie branży srk i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: Odcinek 4 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” planowane jest w III kwartale 2026 r., a zakończenie robót do końca 2029 r. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021 – 2027 w wysokości 85 proc.

Odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska

Od 18 września trwa również postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii nr 201 na terenie woj. kujawsko – pomorskiego, między Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Prace obejmą przebudowę 27 km istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. Łatwiejsze będzie wsiadanie do pociągów z nowych peronów na stacjach i przystankach Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska. Konstrukcje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Realizacja zadania pod nazwą „Odcinek 3 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz na odc. Maksymilianowo – Wierzchucin (w zakresie zabudowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego) w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026 – 2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekty wykonawcze w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Zadanie dofinansowane jest ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021 – 2027 w wysokości 85 proc.

Linia nr 201 szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza

Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia, historycznej „Węglówki”, na terenie woj. pomorskiego trwa od 2021 r., kiedy rozpoczęły się prace na liniach stycznych: na tzw. bajpasie kartuskim (lk 229 i 234) oraz trasie Glincz – Kartuzy (lk 229). Od ubiegłego roku trwają zaawansowane prace na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z lk 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (w tym elektryfikacja lk 229 Glincz – Kartuzy). W tym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych planujemy w 2031 r., a w 2032 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia.  

W efekcie prac najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna składy pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną o około 20 minut.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close