Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zasady delegowania pracowników w kontekście świadczenia usług transgranicznych

Pracownicy z Unii Europejskiej coraz częściej przemieszczają się między państwami członkowskimi UE, korzystając z prawa do swobodnego przepływu osób, które zostało przewidziane w Artykułach 56–62 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zarówno jako pracownicy migrujący, jak i jako pracownicy delegowani przez pracodawcę do wykonywania pracy w innym kraju przez określony czas. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, swoboda świadczenia usług może podlegać pewnym ograniczeniom w celu realizacji określonego celu, takiego jak ochrona pracowników, pod warunkiem że stosowane środki sprzyjają osiągnięciu tego celu i nie wykraczają poza to, co jest niezbędne do jego realizacji.

W przypadku delegowanych pracowników, na których wpływa niniejsza transgraniczna mobilność, istnieje szereg dyrektyw(1) dotyczących ich warunków pracy i zatrudnienia, których celem jest zapewnienie ochrony delegowanych pracowników(2) przez cały okres delegowania, poprzez wiążące przepisy odnoszące się do ich warunków pracy, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, warunków dotyczących stosowania ubezpieczeń społecznych, jak również warunków dotyczących ich zobowiązań podatkowych.

Mając na uwadze powyższe, projekt pod nazwą „Informowanie o zasadach delegowania” (IOR), finansowany przez Unię Europejską, zajmował się analizą wyzwań związanych z wdrażaniem wyżej wymienionych dyrektyw dotyczących delegowania pracowników w ramach transgranicznego świadczenia usług, ze szczególnym uwzględnieniem informowania w celu poprawy wdrażania i prawidłowego stosowania europejskich standardów dotyczących delegowania pracowników.

Głównym celem projektu IOR(3) jest: poprawa dostępności, przejrzystości i jakości informacji dotyczących warunków zatrudnienia, w tym praktyk państw członkowskich; projekt jest konkretnie ukierunkowany na pracowników i pracodawców delegujących pracowników w sektorach rolnictwa, opieki oraz budownictwa; na partnerów społecznych, biura łącznikowe i organy administracji publicznej — z ostatecznym celem umożliwienia transnarodowej wymiany informacji i najlepszych praktyk w trakcie realizacji projektu, tak aby jego oddziaływanie zostało rozszezone również na kraje spoza UE, zwłaszcza na państwa kandydujące do członkostwa.

Zaczynając od tego celu, przeprowadzono szereg działań i inicjatyw w trakcie realizacji projektu, mających na celu poprawę zrozumienia zasad delegowania oraz wdrożenie odpowiednich rozwiązań dla rzeczywistych problemów, z jakimi mierzą się pracownicy delegowani w ramach wyżej wymienionych sektorów, a także obywatele państw trzecich delegowani do pracy.(4)

Biorąc to pod uwagę, przeprowadzone analizy oraz dyskusje zorganizowane w ramach różnych działań projektu IOR dotyczyły kluczowych aspektów związanych ze zrozumieniem zasad delegowania pracowników: znajomości przepisów UE; podnoszenia świadomości wśród przedstawicieli sektorów rolnictwa, opieki i budownictwa, ich delegowanych pracowników oraz firm delegujących – w zakresie zasad tego typu delegowania; a także budowania potencjału partnerów społecznych poprzez zapoznanie się z europejskim ustawodawstwem odnoszącym się do standardów delegowania.

Ponadto, w wyniku analiz, wymiany pomysłów i doświadczeń między doradcami a grupami docelowymi, jak również przeprowadzonych dyskusji, zidentyfikowano zestaw możliwych rozwiązań, które mogłyby zostać zastosowane wobec rzeczywistych problemów, z jakimi borykają się pracownicy delegowani w sektorze rolnictwa, usług opieki i budownictwa.

Powyższe rozwiązania zostały przedstawione w dokumencie zatytułowanym „Rekomendacje i dobre praktyki”, którego struktura obejmuje pięć bloków tematycznych odnoszących się do różnych potrzeb w zakresie usprawnień w obszarze delegowania pracowników – niektóre z nich przedstawiamy poniżej:

Zalecenia dotyczące nieprzestrzegania warunków zatrudnienia oraz oszustw przy zatrudnianiu

– Zapewnienie warunków pracy i zatrudnienia oraz rozwijanie wyższego poziomu kontroli w zakresie oszustw, takich jak nielegalne zatrudnienie i praca na czarno, poprzez wdrożenie skuteczniejszych mechanizmów wykrywania nadużyć; wzmocnienie krajowych inspekcji pracy oraz ustanowienie skutecznych, odstraszających i proporcjonalnych sankcji wobec osób, które nie przestrzegają warunków pracy pracowników.

Zalecenia dotyczące poprawy stosowania i wdrażania przepisów UE

– Zapewnienie jaśniejszej treści dyrektyw, aby uniknąć zamieszania w ich stosowaniu oraz niejasności w interpretacji, wraz z wymaganiem ich bezpośredniego transponowania; ustanowienie większej liczby wiążących przepisów, z poszanowaniem autonomii państw; a także wdrożenie narzędzi cyfrowych umożliwiających przestrzeganie przepisów w zakresie delegowania pracowników oraz ich egzekwowanie w krajach kandydujących do członkostwa.

Zalecenia dotyczące zapewnienia odpowiedniego informowania

– Zapewnienie centralizacji podstawowych informacji na krajowych stronach internetowych, tłumaczenie dokumentacji dotyczącej delegowania na wszystkie języki oraz wzmocnienie roli związków zawodowych i innych organizacji w rozpowszechnianiu informacji, aby umożliwić dostęp do informacji już na etapie delegowania.

– Zapewnienie ujednoliconej cyfryzacji procedur zawierania umów, aby mieć jasny obraz rzeczywistego stanu w zakresie delegowania pracowników, gwarantować postępowanie zgodne z ustalonymi terminami oraz dostęp do tych procedur.

Zalecenia dotyczące poprawy warunków pracy delegowanych pracowników oraz obywateli państw trzecich

  • Zapewnienie rozszerzenia i stosowania istniejących układów zbiorowych w danym państwie na delegowanych pracowników przebywających w tym kraju; jak również warunków zatrudnienia oraz standardów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Promowanie edukacji i szkoleń pracodawców, pracowników oraz związków zawodowych w zakresie ich obowiązków prawnych oraz praw pracowniczych w zakresie delegowania pracowników.
  • Gwarancja równego traktowania w zakresie warunków pracy dla obywateli, pracowników delegowanych oraz obywateli państw trzecich; promowanie równość płci, jednolitych kryteriów dotyczących warunków pracy I wynagrodzeń oraz promowanie współpracy transnarodowej w tych kwestiach.
  • Określenie kwalifikacji zawodowych, po których uzyskaniu możliwe będzie ubieganie się o certyfikat w ramach UE, w odniesieniu do pracy opiekunów w sektorze usług opiekuńczych.

Przypisy:

  1.  1 Pierwszą z nich jest Dyrektywa 96/71/WE, dwukrotnie uzupełniona: Dyrektywą 2014/67/UE, której celem jest „zapewnienie zgodności i praktycznego zastosowania” Dyrektywy 96/71, poprzez ustanowienie współpracy administracyjnej za pośrednictwem Systemu wymiany informacji na Rynku Wewnętrznym, IMI (Rozporządzenie UE 1024/2012); oraz druga, później opublikowana, Dyrektywa (UE) 2018/957 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 czerwca 2018 roku, która uzupełnia Dyrektywę 96/71/WE.

  1. 2 Definicja delegowanego pracownika została określona w artykule 2.1 Dyrektywy 96/71, w następujący sposób: „każdy pracownik, który przez ograniczony czas wykonuje swoją pracę na terytorium innego państwa członkowskiego, niż państwo, w którym ten pracownik zazwyczajowo wykonuje swoją pracę”; przy czym delegowanie charakteryzuje się następującymi cechami: tymczasowy charakter delegowania, nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy; delegowanie nie służy zastąpieniu innego pracownika, którego okres delegowania się zakończył; istnieje zależność od przedsiębiorstwa dokonującego delegowania przez cały okres delegowania; praca wykonywana jest na rzecz i dla przedsiębiorstwa dokonującego delegowania w ramach oddziału tego przedsiębiorstwa w innym państwie członkowskim.

  1.  3 Liderem projektu jest Fundación Antonio Bustamante para el desarrollo de las profesiones y el movimiento sindical independiente (FAB) z Hiszpanii; w projekcie uczestniczy dziewięć organizacji pracodawców i związków zawodowych z sześciu państw członkowskich UE: Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej (ZZPR) oraz Polskie Stowarzyszenie Pracowników Migracyjnych (PSPM) z Polski; Związek Stowarzyszeń Młodych Kobiet Biznesu i Przedsiębiorców z Kastylia-La Mancha (AJELM) oraz Niezależny Związek Zawodowy Pracowników CSIT UNIÓN PROFESIONAL z Hiszpanii; Europaischer Verein für Wanderarbeiterfragen EV, EMWU z Niemiec; Stichting Used Amsterdam-Social Enterprise Agency (SU-ASEA) z Holandii; Svaz Podnikatelů ve Stavebnictví (SPS/ABE) z Republiki Czeskiej; oraz Sdruzhenie Bulgarska Targovsko-Promishlena Palata (BCCI) z Bułgarii.

  1. 4 Obywatele państw trzecich to obywatele państw, które nie są członkami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) ani Szwajcarii. w celu uzyskania bardziej formalnej definicji, możemy zastosować tę zawartą w Rozporządzeniu (UE) 2016/399 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego Kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (Kodeks graniczny Schengen), w którym w ustępie 6 artykułu 2 stwierdzono, że „obywatelem państwa trzeciego” jest: „Osoba, która nie jest obywatelem Unii w rozumieniu artykułu 20 (dotyczącego obywatelstwa UE) ustęp 1 TFUE, i która nie jest objęta punktem 5 niniejszego artykułu.” W odniesieniu do tych osób, Karta Praw Podstawowych, przyjęta w dniu 7 grudnia 2000 roku w Nicei, wyszczególnia podstawowe prawa, których zarówno Unia, jak i państwa członkowskie muszą przestrzegać podczas stosowania prawa europejskiego; między innymi podstawowe prawa takie jak godność; wolność (w tym prawo do edukacji i pracy); równość (oraz zakaz dyskryminacji); solidarność (wraz z prawem do uczciwych i sprawiedliwych warunków pracy oraz prawem do zabezpieczenia społecznego i opieki zdrowotnej); obywatelstwo; oraz sprawiedliwość (co potwierdza prawo do skutecznego środka prawnego).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close