Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kolejne symulatory SIM Factor trafią do PKP Intercity

Kolejne cztery nowoczesne symulatory trafią do zakładów PKP Intercity w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Kolejarze wybrali ofertę firmy SIM Factor, polskiego producenta, która dostarczy je już w przyszłym roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 2,1 mln zł brutto. 

fot. SIM Factor

Zakup czterech symulatorów to kolejny krok w realizacji strategii podwyższania bezpieczeństwa PKP Intercity, która zakłada rozwój nowoczesnych narzędzi szkoleniowych. W ostatnich miesiącach spółka uruchomiła m.in. symulator polskiej lokomotywy Griffin w Gdyni – pierwsze takie urządzenie w północnej Polsce. Wcześniej szkolenia odbywały się głównie w Warszawie, gdzie od 2015 roku działa symulator lokomotyw EP09 i EU44 (Husarz).

Wirtualna przeszkoda na torach

Symulatory pozwalają na coraz bardziej realistyczne odwzorowanie prowadzenia pociągu z kabiny  maszynisty– zarówno w  normalnych warunkach pogodowych , jak i w czasie deszczu, śniegu, mgły czy w sytuacjach awaryjnych oraz nagłych nieprzewidzianych zdarzeniach na torach. Na wirtualnym przejeździe może niespodziewanie pojawić się samochód, zwierzę albo może dojść do nieoczekiwanej usterki lokomotywy. Instruktor prowadzący szkolenie może zasymulować nietypowe sytuacje w ruchu kolejowym. Dzięki temu maszyniści ćwiczą swoje zachowanie i reakcje na różne scenariusze typowe i nietypowe, co przekłada się na podwyższanie bezpieczeństwa pasażerów i sprawniejsze prowadzenie pociągów.

Prawdziwe trasy

Nowe urządzenia będą wyposażone w oprogramowanie zawierające wirtualne trasy o długości 8 000 km, odwzorowujące prawdziwe odcinki linii kolejowych w Polsce, m.in. Warszawa – Gdynia, Katowice – Kraków czy Poznań – Wrocław, Warszawa – Szczecin. Na wirtualnej trasie widać tę samą infrastrukturę co w rzeczywistości, taką jak  tory, semafory i perony. Są też charakterystyczne budynki, mosty i wiadukty.

Dla adeptów i doświadczonych maszynistów

Trening z użyciem symulatorów pojazdu kolejowego jest dodatkowym elementem trwającego blisko 2 miesiące szkolenia pozwalającego na uzyskanie licencji maszynisty. Zajęcia na symulatorze są też obowiązkowym elementem szkolenia na świadectwo maszynisty  Kandydaci mogą przystąpić do niego po zrealizowaniu minimum 480 godzin jazd praktycznych pod nadzorem. Na podobnych urządzeniach adepci zawodu zdają część egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. 

Z symulatorów korzystają także wszyscy czynni maszyniści PKP Intercity. Każdy z nich co roku przechodzi obowiązkowo kilkugodzinną sesję, która daje możliwość regularnego sprawdzania umiejętności prowadzenia pociągu w normalnych i niestandardowych sytuacjach. Instruktorzy oceniają wtedy zachowania maszynisty m.in. czas reakcji i postępowanie, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji czy stosowanie się do przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa. Na symulatorach są weryfikowane również umiejętności maszynistów, którzy brali udział w wypadkach kolejowych.

PKP Intercity ma obecnie w swoich szeregach 1508 maszynistów, w tym 54 maszynistów instruktorów. Najliczniejszą grupę tworzą ludzie w wieku od 27 do 48 lat. Do zawodu przygotowuje się 491 kandydatów, z czego największy odsetek stanowią osoby poniżej 26 roku życia. Wartość obecnie realizowanych przez SIM Factor kontraktów to blisko 20 mln zł brutto, a spółka szacuje, że przychód w tym roku do końca września wyniósł już 17,7 mln brutto.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close