Transport intermodalny na Węgrzech rozwija się dynamicznie
Rynek transportu intermodalnego na Węgrzech wszedł w fazę dynamicznego rozwoju. W II kwartale 2025 r. przewozy kontenerów morskich koleją w tym kraju wzrosły o 114% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku — poinformowało stowarzyszenie MLSZKSZ.

Wzrost przewozów kontenerów jest związany z inwestycjami w budowę fabryk, rozwojem branży e-commerce i wzrostu produkcji podzespołów dla segmentu automotive. Wyzwaniami dla branży są zatory w portach Koper i Hamburg, które odgrywają kluczową rolę w obsłudze handlu zagranicznego Węgier. Problemem są także ograniczenia w ruchu kolejowym spowodowane przez prace remontowe na torach.
Na Węgrzech rozwijają się także kontynentalne przewozy intermodalne. Liczba naczep przeniesionych z transportu drogowego na kolej w 2024 r. wyniosła 27 913 jednostek i była o 21,3% większa niż w poprzednim roku. — Dane te pokazują, że przewoźnicy są coraz bardziej otwarci na przyjazne dla środowiska i opłacalne rozwiązania. Zaangażowanie kolei nie tylko redukuje emisje, ale także wzmacnia długoterminową konkurencyjność — komentuje stowarzyszenie MLSZKSZ.
Wsparcie dla zmiany modalnej
31 lipca br. węgierskie ministerstwo transportu podpisało dekret ws. efektywności energetycznej, które umożliwia pozyskanie wsparcia na wymianę lokomotyw i ciężarówek na energooszczędne lub zeroemisyjne oraz napędzane paliwami alternatywnymi. Wsparcie na przeniesienie transportu z dróg na kolej, które dotychczas obejmowało jedynie naczepy zostało rozszerzone o transport kontenerów i nadwozi wymiennych. Okres wsparcia wynosi 6 lat.
— Stworzenie obecnego rozporządzenia to nie tylko techniczny zbiór przepisów – to wspólny sukces, który pokazuje, że jeśli branża i państwo podejmą prawdziwy dialog, można osiągnąć namacalne, długoterminowe rezultaty. A to dopiero początek – podkreślił Ajtony Bíró Koppány, sekretarz generalny MLSZKSZ.
Czytaj także: Terminal METRANS w Szeged nabiera kształtów
































