Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sytuacja rynkowa wpłynęła na wyniki Grupy OTL

Wyniki Grupy OTL po I półroczu 2025 r. odzwierciedlają wymagające warunki rynkowe, w szczególności w segmencie portowym i spedycyjnym, silnie uzależnione od koniunktury, sytuacji geopolitycznej oraz globalnej wymiany handlowej. Przychody Grupy OTL wyniosły 135,2 mln zł wobec 161 mln zł r/r. Skonsolidowana EBITDA sięgnęła 17,4 mln zł, a strata netto wyniosła 20,8 mln zł. Pomimo trudności Grupa konsekwentnie realizuje działania optymalizacyjne, których efekty będą widoczne w kolejnych okresach. Szacowane oszczędności w samym porcie w Świnoujściu szacowane są na ok. 20 mln zł w roku 2026.

fot. OTL

Pierwsze półrocze przebiegało pod presją wymagających warunków rynkowych, które od dłuższego czasu odczuwa cała branża logistyczna. Szczególnie widoczne były skutki niestabilności w handlu zbożem oraz zmienności w eksporcie stali. Jednocześnie obserwujemy oznaki powrotu ładunków masowych związanych z hutnictwem i energetyką, a także pojawianie się nowych grup towarowych, które częściowo kompensują niedobory wynikające ze zmiany trendów przemysłowych.Rynek węgla energetycznego wciąż w dużej mierze opiera się na produkcji krajowej oraz istniejących zapasach, jednak rosnąca liczba zapytań o obsługę importu może świadczyć o stabilizowaniu się sytuacji i powrocie tego surowca do portów. W segmencie drobnicy oraz ładunków ro-ro utrzymują się stabilne wzrosty, co stanowi pozytywny sygnał dla perspektyw dalszego rozwoju. Wykorzystaliśmy minione półrocze na dostosowanie naszych aktywów do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Dzięki temu nasze porty pozostają w pełni przygotowane na ożywienie gospodarcze i poprawę koniunktury” – mówi Kamil Jedynak, prezes OTL.

Przychody Grupy OTL po I półroczu 2025 r. wyniosły 135,2 mln zł. Strata netto w analizowanym okresie wyniosła 20,8 mln zł wobec 284 tys. zł zysku netto przed rokiem. W segmencie portowym przychody zmniejszyły się o  prawie 20%, w spedycji o ponad 14% (głównie przewozy kolejowe ładunków masowych i frachty morskie), a  w hydrotechnice o 3,5%. O 22,4% wzrosły natomiast przychody z działalności kolejowej. W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych wzrosły o 2% r/r m.in. dzięki wyższym przeładunkom rudy żelaza. Z kolei w OT Port Gdynia przeładunki drobnicy wzrosły o 30% r/r, głównie za sprawą ro-ro, stali i pozostałej drobnicy (papier i nawozy na spadkach), o 40% zmalały natomiast przeładunki agro. W rezultacie zanotowanych wyników na działalności portowej oraz spedycyjnej EBITDA w I półroczu 2025 r. wyniosła 17,4 mln zł wobec 33,2 mln zł r/r.

„Wdrożyliśmy szereg działań optymalizacji kosztowej i operacyjnej, w Świnoujściu na przykład zmniejszyliśmy powierzchnię dzierżawionych gruntów o 40% oraz tymczasowo wstrzymaliśmy inwestycję w linię technologiczną do przeładunku i  magazynowania produktów agro. Wynika to ze zmiany sposobu finansowania projektu oraz możliwości ubiegania się o środki z KPO. Wynik konkursu, w którym OTPŚ złożył wniosek, będzie ogłoszony we wrześniu. Zakładamy, że podjęte działania przekują się w oszczędności niezbędne w obecnej wymagającej sytuacji rynkowej i pozwolą na zbilansowanie kosztów z obecnymi przychodami spółki, przy zachowaniu całkowitej zdolności operacyjnej oraz elastyczności w zakresie obsługi innych grup ładunkowych. Działania optymalizacyjne prowadzimy jednak również w innych spółkach Grupy.” – dodaje Katarzyna Mielec, członek zarządu OTL.

Pomimo wdrożonego programu optymalizacyjnego Grupa OTL podtrzymuje plany potencjalnej inwestycji w terminal paliwowy w Świnoujściu, którego rozważana realizacja będzie wymagać dostosowania, zwłaszcza w zakresie lokalizacji. Sprawdzana jest m.in. możliwość budowy bazy ładunków płynnych przy nabrzeżu Hutników w OTPŚ, która mogłaby przeładowywać olej napędowy, benzyny, dodatki uszlachetniające oraz metanol. 

Grupa OTL przeprowadzi też przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju. 

Zdolności przeładunkowe w OTPŚ w produktach agro wynoszą obecnie 500 tys. ton rocznie, ale liczymy, że po zakończeniu inwestycji zwiększymy nasze możliwości przeładunkowe do 2 mln ton. Niezmiennie stawiamy na uniwersalność naszych terminali, by móc elastycznie dostosowywać usługi do trendów rynkowych, a ładunki  agro długoterminowo postrzegamy jako strategiczne. Dobrym prognostykiem zwiększonej podaży na eksport są wysokie zapasy, a dobre prognozy zbiorów sugerują zwiększoną podaż na eksport” – dodaje Karol Bowżyk, członek zarządu OTL.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close