Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Bezpośrednie szlaki morskie między Polską a Bangladeszem? W Porcie Gdańsk prowadzono rozmowy

W Porcie Gdańsk przyjęto delegację Ambasady Bangladeszu. Rozmowy dotyczyły nawiązania bezpośrednich szlaków morskich pomiędzy Polską a Bangladeszem.

Fot. Port Gdańsk

Port Gdańsk gościł Delegację Ambasady Bangladeszu w składzie: J.E. Md Mainul Islam – Ambasador oraz Pan Biswajit Debnath – Pierwszy Sekretarz. Reprezentacja Portu Gdańsk przedstawiła gościom najważniejsze informacje o funkcjonowaniu i strategicznym znaczeniu Portu Gdańsk.

Rozmowy dotyczyły nawiązania bezpośrednich szlaków morskich pomiędzy Polską a Bangladeszem; możliwości współpracy pomiędzy Portem Gdańsk a największym portem Bangladeszu – Portem Chittagong; rozwoju Terminalu LNG w Porcie Gdańskim oraz perspektyw współpracy z Bangladeszem w tym obszarze.

Bangladesz to kraj o rosnącym znaczeniu gospodarczym. Dziś liczy około 173 miliony mieszkańców, co czyni go ósmym najbardziej zaludnionym państwem na świecie. Z bardzo młodą populacją i dynamicznie rosnącą klasą średnią, stanowi ogromny rynek konsumencki oraz siłę roboczą, która napędza przemysł i eksport.

Choć jest znany głównie z potężnego sektora tekstylnego (drugi eksporter odzieży na świecie), Bangladesz inwestuje także w rozwój branż takich jak: elektronika i sprzęt AGD, farmaceutyki, energetyka (w tym LNG i odnawialne źródła energii), przemysł spożywczy, technologie cyfrowe i IT.

Największym i najważniejszym portem morskim Bangladeszu jest Port Chittagong (Chattogram) – położony nad Zatoką Bengalską, w południowo-wschodniej części kraju. Obsługuje on ponad 90% całego morskiego handlu zagranicznego Bangladeszu, z przeładunkami przekraczającymi 3 miliony TEU rocznie. To port o strategicznym znaczeniu dla regionu Azji Południowej i główny węzeł logistyczny dla eksportu tekstyliów, produktów rolnych, komponentów elektronicznych i wielu innych grup towarowych.

Wymiana morska między Polską a Bangladeszem odbywa się obecnie głównie przez porty pośredniczące (np. Colombo, Singapur). Nie ma jeszcze bezpośrednich serwisów kontenerowych, ale rosnący wolumen wymiany handlowej oraz rozwój infrastruktury morskiej w obu krajach tworzą realną przestrzeń do nawiązania regularnych połączeń.

Czy możliwe jest wzmocnienie pozycji Portu Gdańsk jako bramy do Europy Środkowo-Wschodniej i otwarcie Bangladeszowi nowego kierunku ekspansji gospodarczej? Potwierdzą to kolejne działania, badające potencjał głębszej współpracy – zarówno w zakresie logistyki i infrastruktury portowej, jak i energetyki oraz handlu międzynarodowego i promocji bezpośrednich szlaków morskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close