Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Gdańsk podpisał umowę na przebudowę Nabrzeża Wiślanego

Port Gdańsk i Korporacja Budowlana DORACO zawarli w dniu 7 lipca 2025 r. w siedzibie ZMPG S.A. umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji w Porcie Wewnętrznym – kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.

Fot. Port Gdańsk

Umowa została podpisana przez przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – prezes Dorotę Pyć oraz wiceprezesa ds. finansowych i bezpieczeństwa Alana Aleksandrowicza, a także przedstawicieli DORACO –  prezes zarządu Angelikę Cieślowską i wiceprezesa zarządu Jacka Kamińskiego.

– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury – Trzymam mocno kciuki za wykonawców i liczę na to, że za tych kilkanaście miesięcy będziemy mogli już zobaczyć efekty prac, by port w Gdańsku mógł odnotować jeszcze większe przeładunki. Mamy dane za pierwsze półrocze – jest dobrze, w kontenerach jest jeszcze lepiej i jestem przekonany, że tego rodzaju inwestycje pozwolą jeszcze ten potencjał zwiększyć.

Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.

– Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki.  Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii. To strategiczny kierunek, który wzmacnia naszą pozycję jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Harmonogram prac

W ramach inwestycji realizowane będą 3 zadania:

I – Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk;

II – Przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego w Porcie Gdańskim;

III – Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.

Zadanie pierwsze, tj. Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk; jest częścią większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, współfinansowanego w 85 proc. ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę w sumie niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, w ramach którego już rozpoczęła się przebudowa trzech nabrzeży: Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego. Teraz czas na remont kluczowego dla Portu Wewnętrznego Nabrzeża Wiślanego, przy którym operują spółki: Port Gdański Eksploatacja, Krajowa Grupa Spożywcza (Terminal Cukrowy) i Speed.

Realizacja pierwszego zadania rozpocznie się już w lipcu tego roku. Będzie ono polegało na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 m w celu zwiększenia możliwości obsługi statków o wyższym tonażu. Po modernizacji na nabrzeżu będą mogły być obsługiwane dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12,0 m. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych. Ponadto DORACO wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szyn poddźwigowych, a także układu torów kolejowych. Generalny wykonawca zadba również o wykonanie gniazd do zasilania żurawi przeładunkowych.

Kolejnym zadaniem DORACO będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym, przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO. Ten etap obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni odpowiednie zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych, gwarantujących precyzyjne pomiary i efektywność procesów logistycznych. Istotnym elementem robót będzie także budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.

Trzeci etap prac projektowych dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Celem tego zadnia jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników portu i wydajności przeładunków poprzez dostosowanie parametrów ulic do wymagań technicznych, m.in. przewidywanych obciążeń. DORACO zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.

Ciągłość działania portu podczas modernizacji

W ramach inwestycji generalny wykonawca zapewni sprawną realizację robót w podziale na etapy, gwarantując niezakłócony ciąg przeładunków oraz składowania materiałów na placach magazynowych w rejonie Nabrzeża Wiślanego.

Na etapie prac przygotowawczych wykonawca sprawdzi teren pod kątem występowania obiektów ferromagnetycznych, dzięki czemu zmitygowane zostanie ryzyko prowadzenia prac, a niewybuchy i niewypały z czasów II wojny światowej zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie również prowadzona pod nadzorem archeologicznym oraz zgodnie z decyzją środowiskową i najwyższymi standardami ochrony środowiska.

– Od dziś tętno zespołu DORACO zaczyna bić w rytmie harmonogramu prac modernizacji Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk. Złożone dziś na umowie podpisy potwierdzają, że polski zespół ekspertów jest gotowy do realizacji tak złożonej inwestycji hydrotechnicznej, która tłoczyć będzie do polskiego krwioobiegu nowe możliwości handlowe i logistyczne, a także pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo naszego kraju, w tym to żywnościowe – podsumowuje Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom. Oddamy do użytku nabrzeże, które nie tylko skutecznie odpowie na dzisiejsze potrzeby, ale także wyznaczy kurs na przyszłość polskiej gospodarki morskiej w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close