Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Khatanga opuściła Port Gdynia po ośmiu latach

W Porcie Gdynia zakończyła się skomplikowana operacja usunięcia jednostki Khatanga. Po ośmiu latach obecności w basenie portowym statek wyruszył w rejs do stoczni złomowej w Danii, gdzie zostanie zutylizowany zgodnie z unijnymi normami, ponieważ został formalnie uznany za odpad stwarzający zagrożenie.

fot. MI

Khatanga weszła do gdyńskiego portu 2 października 2017 roku w celach remontowo-naprawczych. Planowano realizację tych prac w Stoczni Remontowej NAUTA SA. Kilka dni później, po kontroli przeprowadzonej przez Inspektorat Państwa Portu, Urząd Morski w Gdyni wydał decyzję o zatrzymaniu jednostki w porcie. Wkrótce remont został wstrzymany z powodu ogłoszenia upadłości armatora – rosyjskiej firmy Murmansk Shipping Company. Po tym jednostka przez lata pozostawała w porcie jako mienie o nieuregulowanym statusie prawnym, bez jasności co do podmiotu odpowiedzialnego za jej stan techniczny.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, we współpracy z właściwymi instytucjami, podejmował działania mające na celu uporządkowanie prawnej sytuacji jednostki. W grudniu 2024 roku Urząd Morski w Gdyni wydał zarządzenie usunięcia statku z portu, uznając go za odpad stwarzający ryzyko dla żeglugi i środowiska. Od tego momentu prowadzono intensywne przygotowania do wyprowadzenia statku z portu.

Procedura wyprowadzenia jednostki oraz jej transportu do stoczni w Danii objęta jest ścisłą regulacją prawa europejskiego i wymagała współpracy międzynarodowej. Do rozpoczęcia operacji niezbędna była prawomocna decyzja o zgodzie na transgraniczny transport, wydana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w porozumieniu z jego duńskim odpowiednikiem. Wydanie decyzji musiało być poprzedzone drobiazgowym i długotrwałym postępowaniem wyjaśniającym po stronie duńskiej w zakresie bezpieczeństwa utylizacji odpadów.

Procedura wyprowadzenia jednostki oraz jej transportu do stoczni w Danii objęta jest ścisłą regulacją prawa europejskiego i wymagała współpracy międzynarodowej. Do jej rozpoczęcia niezbędna była prawomocna decyzja o zgodzie na transgraniczny transport odpady wydana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w porozumieniu z jego duńskim odpowiednikiem Miljøstyrelsen (Danish Environmental Protection Agency). Wydanie decyzji musiało być poprzedzone drobiazgowym i długotrwałym postępowaniem wyjaśniającym po stronie duńskiej w zakresie bezpieczeństwa utylizacji odpadów.

– Usunęliśmy rosyjski złom z Polski. Tak jak zapowiadaliśmy, Khatanga została odholowana z Portu Gdynia na złomowanie. Dla nas bezpieczeństwo żeglugi a tym samym bezpieczeństwo tak strategicznej infrastruktury, jak porty jest priorytetem. Nasz rząd podejmuje zdecydowane i skuteczne działania zapewniające bezpieczeństwo kraju. Od chwili kiedy Khatanga zacumowała w porcie, czyli od 2017 roku, poprzednia władza nie potrafiła o to bezpieczeństwo zadbać–  podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. 

– Z punktu widzenia Portu to przede wszystkim przywrócenie pełnej funkcjonalności strategicznego fragmentu nabrzeża – powiedział Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Przez lata obecność tej jednostki była symbolem zastoju i bezsilności wobec niejasnego statusu prawnego. Jednocześnie statek, znajdujący się w coraz gorszym stanie technicznym, stanowił realne zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego ruchu portowego. Dzięki konsekwentnym działaniom i dobrej współpracy z Urzędem Morskim, Ministerstwem Infrastruktury, a także szeregiem firm z branży morskiej możliwe było skuteczne zakończenie tej sprawy. To dowód, że wspólne i konsekwentne podejście przynosi realne efekty – zarówno dla bezpieczeństwa żeglugi, jak i sprawnego funkcjonowania infrastruktury portowej.

– Bardzo się cieszymy, że historia statku, który z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym przebywał w Porcie Gdynia, właśnie dobiega końca. W 2017 roku jednostka weszła na remont do stoczni, w późniejszym okresie była zatrzymana przez inspekcję państwa portu, następnie przez komornika sądowego, co praktycznie na dłuższy czas wykluczało jakiekolwiek czynności administracyjne. Z biegiem czasu ziściły się jednak przesłanki, które umożliwiły podjęcie działań zmierzających do jej usunięcia. Statek stał się obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi, bez załogi, bez zasilania i w konsekwencji zaczął stanowić realne zagrożenie dla infrastruktury portowej. Dzięki współdziałaniu administracji morskiej i sprawnemu przeprowadzeniu całej procedury przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., dzisiaj możemy uwolnić port

i jego otoczenie od obiektu, który ostatecznie został zakwalifikowany jako odpad i jako taki wyrusza w swoją ostatnią podróż – podsumowała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wyprowadzenie Khatangi z Portu Gdynia wpisuje się w kontekst kończącej się w czerwcu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, której hasłem przewodnim jest „Bezpieczeństwo, Europo!”. Trudno o lepszy symbol, by podkreślić, że strategiczny port podwójnego przeznaczenia skutecznie tę ideę realizuje.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close