Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Intermodalna przyszłość Laude

Laude chce być kreatorem rynku intermodalnego, a nie tylko jego uczestnikiem. Spółka jest w przededniu realizacji wielkiego planu inwestycyjnego, którego wartość przekroczy miliard złotych. To nie tylko nowe, wielosystemowe lokomotywy i wagony, ale także całkowicie nieznane na rynku technologie, które pozwolą przewieźć ładunki w konkurencyjnych w zestawieniu z ofertą przewoźników samochodowych cenach i czasie. Zwłaszcza w przewozach łączących Ukrainę z Polską i dalej z Niemcami i Holandią.

fot. Laude

W I kwartale 2025 r. w porównaniu z poprzednim kwartałem eksport produktów z UE do Ukrainy wzrósł o 17,9%. Nadwyżka handlowa UE z Ukrainą wyniosła 5,8 mld euro. Największymi grupami produktów eksportowanych na Ukrainę były paliwa, maszyny elektryczne, pojazdy, maszyny i produkty farmaceutyczne. Z Ukrainy pochodzi 5% importowanych do UE stali i żelaza oraz ok. 12% sprowadzanego drewna. Olej sojowy stanowi już 45%, a słonecznikowy – aż 94% całego unijnego importu.

Laude Smart Intermodal, największy operator intermodalny w Ukrainie, chce połączyć Ukrainę przez Polskę z kluczowymi partnerami walczącego kraju na zachodzie Europy. – Systematycznie rosną wielkość i wartość ładunków, które płyną z UE do Ukrainy. Bynajmniej nie jest to tylko zaopatrzenie dla armii. W Laude zawsze staraliśmy się patrzeć kilka kroków do przodu. Rozwijaliśmy połączenia, modyfikowaliśmy rozwiązania w ekstremalnych warunkach wojennych, które wymagały efektywności i elastyczności. Jestem przekonany, że produkt, który przygotowaliśmy i zaoferujemy, zmieni ten rynek – zapewnia Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal.

W ostatnich latach firma z Torunia wdrożyła wiele autorskich rozwiązań ułatwiających transport różnorodnych towarów. – Jesteśmy liderem w przewozie wyrobów ze stali i zbóż. Zamierzamy połączyć teraz te ładunki z ładunkami general cargo. Stworzyliśmy specjalny zamknięty system oparty na własnym taborze, w ramach którego łączymy przewozy kolejowe z transportem kołowym w zakresie pierwszej i ostatniej mili. Nasza oferta to zespół najbardziej nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań w transporcie intermodalnym – zaręcza Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal  i dodaj – Dążymy do tego, aby nasza nowa usługa była oparta o nasz samochód, naszą naczepę, nasz wagon i nasze kontenery plus sieć należących do spółki terminali, na dodatek zamawianych przez przeglądarkę internetową.

W tej chwili praktycznie całość przewozów realizowana jest jako „smart intermodal”, czyli przewozy całopociągowe dla jednego klienta. W tym roku spółka rozpoczyna wdrażanie nowego rozwiązania – „time for revolution”, w którym jeden klient to nawet jeden kontener, a przewozy będą oparte na regularnych połączeniach. – Lata 2025–2026 będą dla nas przejściowe, natomiast w 2027 r. chcemy już zaoferować dostęp do tak realizowanej usługi wszystkim naszym klientom i prowadzić tak zestawiane pociągi do praktycznie całej Europy – podkreśla prezes Witczak. 

Kluczowe będą także terminale

Zamość Bortatycze i Sosnowiec, dwa nowoczesne terminale należące do spółki, będą tu odgrywały bardzo ważną rolę. – Nie wykluczamy, że w najbliższym czasie podejmiemy decyzję o budowie lub też zakupie kolejnego terminalu przeładunkowego – twierdzi Marcin Witczak. – Z naszych doświadczeń wynika jednoznacznie, że docelowym rozwiązaniem byłoby, aby odległość pomiędzy odbiorcą końcowym a terminalem rozładunkowym wynosiła nie więcej niż 30–50 km, tymczasem w Polsce to nadal odległość raczej bliższa 150 km. Żeby budowy jednak ruszyły i można było jeszcze lepiej spełniać oczekiwania naszych klientów, niezbędne jest uwolnienie terenów przy liniach kolejowych. I tutaj nadal napotykamy na administracyjne przeszkody, które przedłużają w nieskończoność możliwość nabycia gruntów – dodaje Witczak.

Według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) masa ładunków przewiezionych w ramach rozwiązań intermodalnych wzrosła w 2024 r. o blisko 3,2 mln t (13%) w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając łącznie ok. 27,6 mln t. Jednocześnie praca przewozowa mierzona w tonokilometrach wzrosła o 0,9 mld (10,7%), osiągając 9,4 mld tonokilometrów. Udział Laude Smart Intermodal w przewozach intermodalnych w Polsce według masy wyniósł 3,39%, a według pracy przewozowej – 3,10%. – Oczywiście, że chcemy wozić więcej i dalej, ale dziś zdecydowana większość naszych zasobów pracuje w Ukrainie.

Przyszłością usług realizowanych przez Laude Smart Intermodal ma być przewóz 30 ton w jednym kontenerze. – Mówimy tutaj o specjalnie wykonanych na nasze zamówienie i zgodnie z naszym projektem kontenerach – podsumowuje prezes Marcin Witczak.

Źródło: Laude

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close