Laude Smart Intermodal zamawia dwie lokomotywy wielosystemowe
Laude Smart Intermodal S.A. – dostawca usług transportowych i logistycznych i jedna z najprężniej rozwijających się firm w sektorze intermodalnym zamówiła dwie kolejne lokomotywy Vectron MS. Pojazdy zostaną zakupione ze wsparciem z funduszy Unii Europejskiej na realizację przewozów intermodalnych, dystrybuowanych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W 2019 roku Laude Smart Intermodal S.A. zdecydowała się zamówić pierwszą lokomotywę wielosystemową Vectron MS od Siemens Mobility wraz z pełnym utrzymaniem. Dostawa pojazdu miała miejsce w lutym 2021 roku. Cztery lata później firma ponownie zdecydowała się na rozszerzenie floty pojazdów z platformy Vectron MS o dodatkowe dwie lokomotywy.
Wniosek Laude pod nazwą „Wdrożenie projektu Time for revolution na terenie Unii Europejskiej dzięki zakupowi interoperacyjnych lokomotyw i wagonów do transportu intermodalnego” znalazł na liście przedsięwzięć przewidzianych do finansowania w ramach konkursu nr E2.1.3. – Transport intermodalny organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
Konkurs realizowany i finansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem podejmowanych działań jest m.in. międzygałęziowe przenoszenie ładunków z transportu samochodowego na kolej poprzez rozwój transportu intermodalnego.
Projekt Laude obejmie swoim zakresem terytorium Polski i Niemiec (a jako połączenie tranzytowe również kraje Beneluxu). Spółka zamierza poszerzyć swoją ofertę o obsługę połączeń umożliwiających transport towarów masowych z Polski do Niemiec. Przewidziane jest uruchomienie połączenia dwóch przemysłowych regionów.
Dwie zamówione lokomotywy Vectron MS będą dysponować mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym oraz 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym. Co ważne, zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami zarządzania ruchem kolejowym (Baseline 3).
Lokomotywy przeznaczone będą do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Chorwacji, Holandii, Rumunii, Bułgarii oraz po raz pierwszy także Belgii. Dostawy lokomotyw są przewidziane w II kwartale 2026 r.