Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Trwa seria wypadków na morzu – płonie kontenerowiec, samochodowiec już w zgliszczach

Potężna eksplozja 9 bm. pod pokładem kontenerowca „Wan Hai” w pobliżu Indii spowodowała, że ​jego załoga musiała opuścić statek. 18-tu ocalałych członków załogi zostało podjętych z łodzi ratunkowych przez statek indyjskiej Straży Przybrzeźnej. Czterech pozostałych uznano za zaginionych. 

fot. Straż Przybrzeżna Indii

Dopiero 9 bm. dotarł do dryfującego u wybrzeży Alaski samochodowca Morning Midas – który zapalił się 3 bm.holownik Gretchen Dunlap z personelem ratowniczym, by w pełni ocenić stan aktualny statku. Wcześniej całą jego załogę przejął statek handlowy, który odpowiedział na sygnały SOS. Jak wskazują okoliczności, w obu przypadkach pożarów przyczyną był zapłon ładunku.

Wypadek kontenerowca

Indyjskie władze poinformowały, że potężna eksplozja pod pokładami kontenerowca „Wan Hai 503” 9 czerwca około godziny 10:30 rano (12:30 czasu singapurskiego) spowodowała, że ten szybko stanął w płomieniach. Przebywał on wówczas około 80 km na południowy zachód od Azhikkal (stan Kerala). 

Wysłana indyjska Straż Przybrzeżna i Marynarka Wojenna poinformowały, że ich jednostki podjęły z szalup ratunkowych ​​18 z 22 członków załogi, z czego czterech było poparzonych. Pozostałych czterech marynarzy uznano za zaginionych. Trwają ich poszukiwania, wśród których jest dwóch marynarzy z Tajwanu, jeden z Indonezji i jeden z Myanmaru. W zaktualizowanych 10 bm. raportach i zdjęciach indyjskiej Straży Przybrzeżnej, ogień nadal rozprzestrzeniał się na opuszczonym statku. W pobliżu niego pływało od 40 do 50 kontenerów oraz dwie puste tratwy ratunkowe.

Kontenerowiec

Statek „Wan Hai 503” – o nośności 51 300 DWT i o pojemności 4252 TEU, został zbudowany w 2005 roku. Był zarządzany przez spółkę z Singapuru – Wan hai Lines i pływał pod banderą tego kraju. W ostatnim rejsie kontenerowiec płynął z Kolombo (Sri Lanka) do Nhava Sheva w Mumbaju. Jak poinformował armator, do eksplozji doszło „głęboko w ładowni”. Przyczyna wybuchu nie jest jednak nieznana. 

W ocenie ekspertów można domniemywać, że statek przewoził w lukach ​​pod pokładem niebezpieczne towary, zadeklarowane lub niezadeklarowane i to one mogły spowodować zapłon i wybuch. W najnowszych wiadomościach z singapurskiego Maritime and Port Authority potwierdzono zaginięcie czterech członków załogi statku. MPA poinformowało też, że „jest w bliskim kontakcie z firmą zarządzającą statkiem i będzie badać przyczyny incydentu”. 

Wizja lokalna

U wybrzeży Alaski dogasa samochodowiec „Morning Midas”, który zapalił się 3 bm.Namiejsce przybył 9 bm. holownik Gretchen Dunlap z personelem ratowniczym, by w pełni ocenić stan aktualny statku. W ciągu najbliższych dwóch tygodni zaplanowano przybycie dwóch dodatkowych statków. 

Samochodowiec o pojemności 4902  CEU, zbudowany w 2006 r., był zarządzany przez Zodiac Maritime z siedzibą w Londynie. W pechowym rejsie został wyczarterowany przez chińską firmę SAIC Anji Logistics. Był załadowany 3159 pojazdami, w tym 65 w pełni elektrycznymi samochodami i 681 hybrydowymi, przewoził też ok. 350 ton paliwa gazowego i 1530 ton oleju opałowego.

Statek płynął z Yantai w Chinach do Lazaro Cardenas w Meksyku. Gdy znajdował się około 260 mil morskich od wyspy Adak na Oceanie Spokojnym, w nocy z 3 na 4 czerwca stanął w płomieniach. Załoga musiała opuścić statek. Wszystkich 22 marynarzy podjął z łodzi ratunkowych statek handlowy, który odpowiedział na sygnały SOS. Straż Przybrzeżna, Zodiac Maritime i firma ratownicza Resolve Marine opracowują kompleksowe plany ratunkowe i bezpieczeństwa samochodowca. Wcześniejsze zwiady lotnicze nie wykazały żadnych oznak zanieczyszczenia morza.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close