Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niejednoznaczne oceny skutków wojny celnej dla gospodarki amerykańskiej

W kwietniu Stany Zjednoczone odnotowały spadek importu towarów o 20 proc. rdr, co było największym regresem miesięcznym od lat. Załamanie to pomogło jednak zmniejszyć o prawie połowę deficyt w ich wymianie towarowej, w czym udział ma też większy eksport towarów amerykańskich.

fot. Pixabay

Taki był wstępny efekt handlowy wojny celnej rozpoczętej przez administrację Donalda Trumpa. Odczuły ją natomiast silnie m.in. Meksyk i Kanada, ale także Chiny. Na tle polityki gospodarczej, doszło do konfliktu między prezydentem Trumpem a Elonem Muskiem, który przybiera nieoczekiwane skutki.

Dane statystyczne

Rząd USA opublikował oficjalne dane dotyczące wymiany towarowej z zagranicą w kwietniu. Import towarów spadł o prawie 20 proc. rdr. Artykułów gospodarstwa domowego (w tym telefonów komórkowych) sprowadzono o 3,5 mld dolarów mniej, a towarów i przemysłowych o 23 mld dol. mniej. Silnie – o prawie 1/3 – zmalał import pojazdów, części i silników. 

Pozytywnym sygnałem dla portów i gospodarki jest to, że eksport towarów wzrósł do rekordowych 190 mld dolarów w kwietniu. Obejmowało to dostawy dla wyrobów przemysłowych i materiałów, metali i ropy naftowej. Załamanie importu wraz ze wzrostem eksportu pomogło zmniejszyć deficyt wymiany towarowej USA o 46 proc., do 61,6 mld dolarów.

Obroty w portach

Jak zauważa Oxford Economics, najnowsze dane o wymianie towarowej „powinny być interpretowane z ostrożnością, biorąc pod uwagę gwałtowny wzrost aktywności na początku tego roku”. Inni analitycy podkreślają, że przewoźnicy spieszyli się w pierwszym kwartale z transportem towarów, zwłaszcza importowanych przez USA, aby wyprzedzić skutki wprowadzenia nowych taryf. Potwierdziły to główne porty, które zgłosiły duże wolumeny obrotów. 

Jednak w kwietniu i maju takie porty jak Los Angeles donosiły, że wolumeny przeładunków szybko spadały, osiągając poziom o 30 procent niższy niż w 2024 roku. Z kolei w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku wolumeny ładunków przewożonych przez Kanał Panamski osiągnęły rekordowe poziomy, poinformował Alphaliner. Ruch kontenerowców ustanowił rekord, przekraczając 1200 przepraw w obu kierunkach kanału. Był to wzrost o 10 proc. rdr i o cztery procent w porównaniu z poprzednim najlepszym wynikiem w 2022 roku. 

Skutki dla partnerów USA

Skutki ceł amerykańskich odczuwane były przez partnerów USA silnie także w maju. W Meksyku przemysł stalowy poinformował, że jego eksport do USA zmniejszył się o połowę. W Kanadzie deficyt handlowy osiągnął rekordowy poziom 7,1 mld USD, ponieważ eksport do USA skurczył się trzeci miesiąc z rzędu. 

W maju eksport Chin prawdopodobnie wzrósł w wolniejszym tempie, jak pokazują wyniki sondażu, informuje agencja Reuters. Oczekuje się, że import spadł o 0,9 proc., w porównaniu ze spadkiem o 0,2 proc. w kwietniu. 

Co prognozuje Musk?

Zaostrza się spór między Donaldem Trumpem a Elonem Muskiem po tym, jak miliarder opublikował w mediach społecznościowych szereg uwag krytycznych dotyczących zatwierdzonego przez prezydenta federalnego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 i innych kwestii fiskalnych. Ustawa, nazwana przez Trumpa „The Big Beautiful Bill”, została uchwalona przez Izbę Reprezentantów niewielką większością głosów 22 maja. Nadal czeka na głosowanie w Senacie, co rodzi napięcia w polityce USA. 

Animozje między Muskiem a Trumpem pojawiło się wkrótce po odejściu multimiliardera z administracji w zeszłym tygodniu. Później podniósł alarm argumentując, że ustawa budżetowa zwiększy deficyt narodowy. W innym poście na swojej platformie społecznościowej X nazwał ustawę „obrzydliwą abominacją”. Następnie Musk oświadczył na X, że cła Trumpa „spowodują recesję w drugiej połowie tego roku”. Najnowszym ciosem wymierzonym przez Muska jest jego poparcie impeachmentu Donalda Trumpa i zastąpienie go wiceprezydentem JD Vancem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close