Inwestycje kolejowe CPK nie tylko dla ruchu pasażerskiego
Ruch mieszany: pasażerski z dopuszczeniem pociągów intermodalnych. Planowana sieć terminali przeładunkowych. W użyciu cztery nowoczesne narzędzia planistyczne, m.in. Towarowy Model Transportowy. Transport towarowy stanowi nieodłączny element inwestycji kolejowych spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Na większości dotychczasowych kolejowych projektów liniowych spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje tzw. ruch mieszany (pasażerski i towarowy). Oprócz pociągów pasażerskich dopuszczone na nich będą w szczególności pociągi intermodalne, które są lżejsze od masowych i rozwijają wyższe prędkości handlowe, dzięki czemu mogą łatwiej współistnieć z ruchem pasażerskim.
Ruch wyłącznie pasażerski przewidziany jest jedynie na projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań. Powód: w jej przypadku istnieją trasy alternatywne z Warszawy do Poznania, np. w postaci linii E20 przez Konin i Kutno i LK 272 przez Ostrów Wielkopolski.
Oprócz dopuszczenia do ruchu towarowych pociągów intermodalnych spółka CPK zakłada infrastrukturę przeładunkową. Terminale intermodalne planowane są po pierwsze, do obsługi kontenerów (m.in. w ramach obsługi zaplecza portów morskich). Po drugie, dla naczep – czyli przewozów stricte lądowych. Celem jest zapewnienie warunków do rozwoju transportu intermodalnego, czyli z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu.
– Transport intermodalny to kluczowy element przygotowywanych inwestycji kolejowych CPK. Naszym celem jest połączenie różnych gałęzi transportu z wykorzystaniem nowoczesnej infrastruktury CPK. Chodzi nie tylko o rozwój kolejowych przewozów towarowych, ale też zwiększenie konkurencyjności szeroko pojętej polskiej logistyki – mówi dr Joanna Archutowska, kierownik Zespołu ds. Analiz Ekonomicznych i Transportu Towarowego w Pionie Kolejowym CPK, która weźmie udział w Kongresie INTERMODAL IN POLAND 2025.
W spółce CPK prowadzone są obecnie cztery projekty horyzontalne, które dotyczą transportu towarowego i są wzajemnie kompatybilne:
- Towarowy Model Transportowy (TMT) to unikalny model analityczny, który ma wspierać procesy decyzyjne w kontekście analizy i planowania systemu transportowego w Polsce.
- Zintegrowana Sieć Kolejowa (ZSK) – celem tego projektu jest określenie optymalnego kształtu sieci kolejowej w Polsce – także w aspekcie transportu towarowego – po 2035 r., kiedy zakończy się budowa linii KDP „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław / Poznań.
- Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) – to narzędzie pozwoli na określenie m.in. od strony planowania operacyjnego optymalnego modelu zarządzania przewozami (również towarowymi).
- Sieć Terminali Intermodalnych (STI) ma na celu przygotowanie planu działań strategicznych dla całego systemu transportowego w następujących obszarach: technicznym, technologicznym, tworzenia standardów i prawno-legislacyjnym.
W ramach projektu ZSK w ostatnim tygodniu czerwca odbędą się konsultacje rynkowe z przedstawicielami rynku logistycznego. Celem tych warsztatów jest skonfrontowanie planów rozwoju transportu towarowego, które są przygotowywane przez zespoły analityczne CPK, z faktycznymi potrzebami rynku. Kolejnym krokiem będzie uwzględnienie ich podczas tworzenia koncepcji docelowej sieci logistycznej Polski.
W dniach 11-13 czerwca przedstawiciele CPK wezmą udział w Kongresie INTERMODAL IN POLAND 2025 w Janowie Podlaskim. Eksperci przedstawią plany dotyczące komponentu kolejowego CPK i założenia ZSK. Na prezentację „Transport intermodalny w CPK” zapraszamy 1 1 czerwca w godz. 16:00 – 16:45.
Więcej informacji o Kongresie: https://intermodalinpoland.eu