Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Firmy amerykańskie mają wiele strategii, by obniżyć skutki wysokich ceł importowych

Tagi: cło, CSCO, Gartner, taryfy, USA,

Prawie połowa liderów amerykańskiego łańcucha dostaw planuje przerzucić koszty wyższych ceł importowanych towarów na klientów, choć w różnej skali. Taka jest ich główna strategia dostosowania się do wojny celnej, choć nie jedyna – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę analityczną Gartner.

fot. Pixabay

Ankietowani wskazują zarazem kilka alternatywnych strategii i inicjatyw, po które „zwyczajowo” sięga się, gdy zmieniają się warunki rynkowe. „Liderzy łańcucha dostaw mają wiele potencjalnych dźwigni, z których mogą skorzystać, aby złagodzić nowe koszty związane z taryfami” – skomentował Vicky Forman, starszy dyrektor analityk w dziale łańcucha dostaw Gartner. Badanie pokazuje zarazem, że ponad połowa inicjatyw łagodzenia taryf albo nie była planowana, albo nie została ukończona. 

Gaertner zaleca natomiast skorzystanie z różnych działań, wykorzystujących system prawny, które skutecznie mogą obniżyć rosnące koszty z powodu nowych ceł. Wade L. McDaniel – wiceprezes ds. wyróżnionych doradców w Gartner Supply Chain powiedział zarazem: „Prawie połowa dyrektorów ds. łańcucha dostaw (CSCO) uważa, że ​​może w ciągu 12 miesięcy zmienić region zaopatrzenia ¼ wolumenu dostaw”. 

Badanie i wnioski nt. strategii

Gartner przeprowadził sondę wśród CSCO dużych firm w marcu i kwietniu, czyli w nieco innej fazie ogłoszonej przez Donalda Trumpa wojny celnej. Ale „Pomimo niedawnych negocjacji handlowych USA z Chinami i Wielką Brytanią, niepewność wokół taryf pozostaje siłą napędową w podejmowaniu decyzji w łańcuchu dostaw”, podkreśla Gartner. Z jego opracowania (“How Supply Chains Are Responding to New U.S. Tariffs and Policies) wynika, że ok. 45 proc. pytanych jako główną strategię obronną przewiduje przerzucenie kosztów na swoich klientów. W innym podobnym badaniu tej firmy z marca („2025 Tariff Volatility Survey”) gros ankietowanych dyrektorów stwierdziło, że na klientów przerzucą albo do 20 proc. kosztów, albo od 80 do 100 proc.

Jako alternatywne strategie i inicjatywy podejmowanie w celu złagodzenia wpływu nowych taryf CSCO wskazywali obecnie: renegocjację umów z dostawcami (47 proc.); badanie możliwości współpracy z innymi dostawcami (43 proc.), inne taktyki zarządzania handlem (40 proc.) oraz przesunięcie zapasów (23 proc.). 

Dodatkowe opcje łagodzenia wysokich ceł obejmują: dostosowanie poza USA lokalizacji dostaw (39 proc.) lub lokalizacji produkcji (26 proc.) oraz przeniesienie produkcji lub dostaw do USA (w obu przypadkach po 15 proc.). Tylko 7 proc. respondentów ankiety planuje pokryć wyższe koszty, a 4 proc. – planuje wycofać się z rynku amerykańskiego.

Ryzyka i szanse

Podczas gdy 92 proc. respondentów badania Gartner uważa, że ​​wzrost kosztów jest największym ryzykiem związanym z nowymi taryfami, obawiają się oni również:  spowolnienia popytu ich głównych klientów (75 proc.), ogólnego spadku popytu konsumentów (49 proc.) i środków odwetowych wpływających na popyt klientów międzynarodowych (45 proc.). 

Jednak z drugiej strony 27 proc. respondentów uważa, że ​​nowa polityka taryfowa USA może zapewnić im potencjalną przewagę konkurencyjną. Warunkami jest: dostosowanie się do nowej sytuacji szybciej niż konkurencja, dywersyfikacja zasobów produkcyjnych, nawiązanie współpracy z producentami zewnętrznymi o zasięgu globalnym lub wykorzystanie istniejącej bazy produkcyjnej w USA. 

Rady Gartner

Gaertner zaleca natomiast stosowanie pięciu metod i działań, które skutecznie mogą obniżyć rosnące koszty z powodu nowych ceł, które przytaczamy za portalem American Journal of Transportation. Są to:

1. Inżynieria taryfowa: sprowadza się do takiej modyfikacji produktów, aby pasowały do ​​klasyfikacji o niższych stawkach taryfowych. „Wymaga to głębokiego zrozumienia kodów HTS (Harmonized Tariff Schedule) oraz współpracy z zespołami inżynieryjnymi i prawnymi w celu zapewnienia zgodności”, stwierdzaWade. Np. firma importująca odzież może zmienić skład włókien lub miejsce montażu, przenosząc produkt do niższej kategorii taryfowej. 

2. Umowy o wolnym handlu (FTA): Wood sugeruje, aby przejrzeć istniejące FTA i rozważyć pozyskiwanie produktów z krajów, które mają korzystniejsze dwustronne lub wielostronne umowy handlowe, co umożliwi import surowców i komponentów po niższych kosztach. 

3. Zwrot cła: program zwrotu cła w USA pozwala firmom odzyskać do 99 proc. taryf importowych zapłaconych za towary, które są później eksportowane. 

4. Strefy wolnego handlu (FTZ): Zakładanie działalności w FTZ umożliwia firmom odroczenie, obniżenie lub wyeliminowanie taryf. Towary wjeżdżające do FTZ nie podlegają taryfom, dopóki nie opuszczą strefy i nie trafią do handlu w USA. Jeśli towary są reeksportowane, taryfy handlowe mogą zostać całkowicie pominięte. 

FTZ oferują dodatkowe korzyści, w tym niższe koszty zapasów i lepszy przepływ środków pieniężnych. 

5. Zasada pierwszej sprzedaży: Zamiast płacić cła na podstawie ostatecznej ceny transakcyjnej (tj. od pośrednika do importera), importer może zadeklarować jako podstawę wyceny cenę zapłaconą przy pierwszej sprzedaży wielopoziomowej – od producenta do pośrednika, która jest zazwyczaj niższa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close