Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czy dyrektywa ws. „etycznych” łańcuchów dostaw nie zostanie wdrożona?

Francja dołączyła do Niemiec, domagając się wycofania wejścia w życie dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Jako powód wpierw kanclerz Niemiec Friedrich Merz, a ostatnio prezydent Francji Emmanuel Macron podkreślili, że chodzi o zmniejszenia obciążeń regulacyjnych przedsiębiorstw unijnych i pomoc w poprawie ich konkurencyjności, szczególnie wobec firm amerykańskich i chińskich.

fot. Pixabay

Według obecnego stanu, dyrektywę CSDDD będą musiały wypełnić duże przedsiębiorstwa. Ale ze względu na skomplikowane, długie i globalne ich łańcuchy dostaw, dotyczy ona także podmioty pośrednio zaangażowanych w tych łańcuchach, w tym w procesie dostaw, tj. firmy logistyczne. Z tego powodu, jak również dlatego, że szczególny nacisk dyrektywa kładzie na analizę łańcucha dostaw, CSDDD jest też ona nazywana dyrektywą „etycznych” łańcuchów dostaw.

Historia przyjęcia CSDDD

CSDDD weszła w życie 25 lipca 2024 r. Od tego czasu państwa członkowskie mają dwa lata na transpozycje jej przepisów do krajowych porządków prawnych. Dyrektywę tę wprost muszą przestrzegać przedsiębiorstwa, które w ciągu ostatniego roku obrotowego zatrudniały co najmniej 500 pracowników i osiągnęły przychody powyżej 150 mln euro. Jeśli firmy nie spełnią ww. kryteriów kwotowych, dyrektywa będzie stosowana sektorowo, czyli będzie dotyczyć przedsiębiorstw działających w branżach: produkcji tekstylnej, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, artykułów spożywczych, napojów i sprzedaży plonów rolnych, wydobywczych (gdy wydobywają określone surowce, produkują wyroby metalowe i handlują nimi), przypomina kancelaria prawna WoltersKluwer.

Przedsiębiorstwa unijne będą musiały dokładnej analizować ryzyka występujące w całym łańcuchu dostaw, zwłaszcza jeśli chodzi o prawa człowieka (w tym przypadki zatrudniania dzieci i niewolnictwo) i ochronę środowiska (zanieczyszczenie i emisje, wylesianie, szkody dla ekosystemów). Co więcej, powinny one stosować procedury należytej staranności w kontekście zrównoważonego rozwoju z uwzględnieniem takich kwestii, jak: identyfikacja czynników negatywnie wpływających na środowisko i społeczeństwo, ocena skali i istotności tego oddziaływania, ciągły monitoring procesów oraz wdrażanie działań zapobiegawczych, a w razie konieczności naprawczych. 

Zmiana stanowiska KE

Dyrektywa CSDDD niejako uszczegóławia lub uzupełnia raportowanie, ujęte w dyrektywie ESG, ale jej zapisy nakładają dodatkowe obowiązki na biznes. Dostrzegła to sama Komisja Europejska, uruchamiając w końcu lutego br. pakiet Omnibus 1. Jego celem ogólnym jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w UE. W przypadku CSDDD propozycja dotyczy: „znacznej redukcji sprawozdawczości”, zawężenia przedsiębiorstw podlegających temu obowiązkowi (do jednostek zatrudniających powyżej 1000 pracowników) oraz opóźnienia jej wdrożenia dyrektywy o rok, tj. do 2028 r. 

Dwa odmienne stanowiska

Podczas wizyty w Brukseli na początku maja kanclerz Friedrich Merz wezwał do „całkowitego uchylenia” dyrektywy CSDDD. Niedawno podobnie wypowiedział się w tej sprawie prezydent Emmanuel Macron. Ale losy dyrektywy nie są jeszcze przesądzone. Nawet rząd koalicyjny Niemiec jest podzielony w tej sprawie. O ile konserwatywna Unia Chrześcijańsko-Demokratyczna (CDU) Merza popiera jej zniesienie, to centrolewicowa Socjaldemokratyczna Partia (SPD) otwarcie sprzeciwia się takiemu posunięciu.

Bardziej jednolite stanowisko reprezentuje świat akademicki. Ponad 90 wybitnych ekonomistów z UE, zgrupowanych pod sztandarem Europejskiej Koalicji na rzecz Sprawiedliwości Korporacyjnej, niedawno wydało ostrzeżenie dotyczące pakietu Omnibus 1 i „prób osłabienia dyrektywy CSDDD”. Na jeszcze inny aspekt sprawy zwraca uwagę platforma informacyjna Politico. Administracja Trumpa wskazała CSDDD jako rodzaj kolejnej z barier pozataryfowch, które łącznie obwinia za znaczny deficyt handlowy USA z UE. „Tak więc, gdyby ją zlikwidowano, blok unijny mógłby przedstawić ten ruch jako ustępstwo wobec Waszyngtonu”, spekuluje Politico. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close