HHLA inwestuje w terminal na Ukrainie
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) inwestuje w kolejny terminal na Ukrainie. Firma nabywa 60 procent udziałów w Eurobridge Intermodal Terminal LLC w Batiovo, na zachodzie Ukrainy. HHLA podkreśla w ten sposób strategiczne znaczenie Ukrainy jako węzła dla kontynentalnego transportu kontenerowego, a jednocześnie wzmacnia swoją pozycję w europejskim transporcie kolejowym.

Terminal będzie obsługiwany pod nazwą „HHLA Eurobridge Batiovo” jako joint venture pomiędzy HHLA International GmbH i ukraińską spółką inwestycyjną Fortior Capital LLC. HHLA przejmie większościowy udział i będzie kontynuować rozwój terminalu wraz ze swoją kolejową spółką zależną METRANS. Transakcja nadal podlega zatwierdzeniu przez ukraińskie organy ochrony konkurencji.
— HHLA działa na Ukrainie od ponad 20 lat – jesteśmy zobowiązani do wzmacniania i celowego rozszerzania tego zaangażowania. Ukraina jest i pozostaje ważnym rynkiem wzrostu o dużym potencjale dla intermodalnego transportu towarowego. Szczególnie w trudnych czasach wydajna i niezawodna infrastruktura ma kluczowe znaczenie. Celem jest stworzenie silnego korytarza intermodalnego między UE a Ukrainą, przyczyniając się tym samym do integracji gospodarczej – budowania mostów, jak trafnie opisuje to nazwa Eurobridge — komentuje Angela Titzrath, CEO HHLA.
— Dzięki naszej ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej i doświadczeniu z obsługi 20 terminali wnosimy znaczący wkład w integrację terminalu Eurobridge z europejską siecią logistyczną. Łącząc terminal z siecią METRANS, będziemy mogli zaoferować naszym klientom jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązania transportowe na Ukrainę w przyszłości — mówi Peter Kiss, CEO METRANS.
Kluczowa lokalizacja dla europejsko-ukraińskiego transportu towarowego
Terminal HHLA Eurobridge Batiovo znajduje się w pobliżu granicy UE na centralnym skrzyżowaniu kilku międzynarodowych korytarzy kolejowych, co czyni go ważnym węzłem dla ruchu towarowego między Ukrainą, Węgrami i Słowacją. Dzięki dostępowi do torów o standardowym rozstawie (1435 mm) i szerokim rozstawie (1520 mm) terminal idealnie nadaje się jako interfejs między europejskimi i ukraińskimi sieciami logistycznymi. W pierwszym etapie rozbudowy terminal będzie w stanie obsłużyć około 100 000 TEU rocznie i jest przeznaczony do przeładunku kontenerów, zboża i innych ładunków drobnicowych. Pojemność może zostać zwiększona, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Dzięki udziałom w Eurobridge Terminal, HHLA wzmacnia swoje obecne zaangażowanie na Ukrainie, które obejmuje już działalność HHLA Container Terminal Odessa i lokalnego operatora kolejowego UIC Ukraine Intermodal Company (UIC). Nowe partnerstwo poprawia dostęp do portów i zapewnia płynne połączenia z zapleczem wzdłuż centralnych korytarzy transportowych – od Morza Północnego i Bałtyckiego po Morze Czarne.